- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Åttonde årgången (händelserna 1930) /
103

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stockholmsutställningen 1930

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rörligt folkliv på utställningens strandpromenad.

redande undersökning av det verkliga bostadsbehovet i huvudstaden hade
uppställts 15 olika behovstyper, varierande från en bostad för en ensam person med
3,000 kr. årsinkomst till en sådan för en familj på 6 personer jämte tjänare
och en årsinkomst av 15,000 kr. Om de sålunda uppställda behovstyperna hade
en begränsad arkitekttävlan anordnats, ur vilken de på utställningen uppförda
hyresvåningarna och egna hemmen utgått. De hade sedan ingående
kostnadsberäknats. Bland de framkomna lösningarna, som främst genom en rationell
uppdelning av bostadsutrymmet sökt bättre utnyttja detta för olika behov, ådrogo
sig särskilt ett par entresolerade bostadstyper med vardagsrum i dubbel
vånings-höjd uppmärksamhet.

Även i fråga om konstindustrien var utställningen ursprungligen planlagd som
en propagandautställning. Den kom emellertid genom flera omständigheter att
på detta område närmast få karaktären av en representativ uppvisning, som
lämnade rum för olika riktningar, såväl mera traditionsbetonade som radikalt
moderna. Den förra gruppen representerades främst av hemslöjden, medan
textilavdelningen visade en brytning mellan olika tendenser. Glaset och keramiken,
som hörde till de mest uppmärksammade föremålsgrupperna, hävdade sin tidigare
ställning, men man kunde som en nyhet anteckna en på flera olika håll
framträdande tendens att låta dekoren träda tillbaka för materialets egen skönhet.
Starkast framträdde kanske brytningen mellan traditionalism och modernism
inom möblerna, där särskilt de av Nordiska kompaniet utställda lyxmöblerna
representerade en från olika håll kritiserad ytterlighetsriktning, medan de av

103

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:05:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1930/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free