- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tionde årgången (händelserna 1932) /
152

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1932. Måleri och skulptur. Av Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

konstens fruktträdgård: resultatet av
k o ns t n är stävlin g. (Ch a th am.)

en skulptur till Katarina realskola, en
friskt och okonventionellt formad
gossegestalt, som dock ej förordades till
utförande.

De förnämsta kollektivutställningarna
vid sidan av Konstföreningens båda
nyssnämnda voro den fina och
homogena minnesutställning, som
Konstakademien anordnade över sina bortgångna
medlemmar Emerik Stenberg, Ivar
Nyberg, Alfred Bergström och Victor
Forssell och som gav en levande och
sympatisk bild av en äldre generation,
Optimisternas i Konsthallen i oktober, de »Nio
ungas» på samma plats i februari och den
utställning på Nationalmuseum i okt., med
vilken den internationella »surrealismen» introducerades ännu mer allvarligt än
på Stockholmsutställningen 1930. Denna abstrakta riktning, som nog liksom
kubismen ställer sig litet utmanande mot det allmänna lekmannaomdömet, som av
konst fordrar bildmässighet, syntes vinna terräng bland de unga och saknar icke
beröringspunkter med den moderna fria dikten. Besläktade utställningar
före-kommo, såsom Gösta Adrian-Nilssons i februari, den gamle bekante Kandinskys
hos Gummesons, »Halmstadsgruppens» i Galerie Möderne och den av en mera
mänsklig och moderat form präglade uppvisning, som Greta Knutson-Tzara —
maka till den bekante skaparen av »Dadaist»-rörelsen i Paris — i november
anordnade i samma lokal. Den uppvisning, som sex unga målareelever, utgångna
från Otte Skölds målarskola, gjorde i oktober i utställningslokalen Sturegatan 26,
visade andra signaler hos de allra yngsta, en något ofullgången romantik, som
dock icke släppt kontakten med verkligheten.

Konståret var mycket fattigt på utländska utställningar, säkerligen en följd av
kända tragiska förhållanden i det ekonomiska livet. Den uppvisning av modern
isländsk konst, som vi fingo se i samband med den isländska veckan i Galerie
Möderne i september, hade en fläkt av sund och naturlig nordisk egenart.
Utställningen av fransk bokkonst i N. M. i maj var kanske icke så representativ
som man kunnat önska. Vår representation utomlands var icke heller av större
omfång, David Wallins guldmedalj i målning vid Olympiska spelen i Los
Ange-les träffade visserligen en högt förtjänt konstnär men togs kanske icke så på
allvar i konstintresserade kretsar. Till de vackraste och för oss kärkomnaste av
våra förbindelser med utländsk konst hörde etatsrådet Wilhelm Hansens gåva av
danskt måleri till svenska staten i november, och man bör också nämna, att
Sverige för en gångs skull gav en liten men vacker gengåva till utlandet, Yngve
Bergs teckningar till Goethes Italienische Reise, som överlämnades i original till
Goethemuseet i Frankfurt am Main med anledning av Goethe jubileet.

Bland de många separatutställningarna, särskilt av måleri, är det två, som
framstå såsom stora och vackra: Isaac Grunewalds i Konstakademien i april, som
kom som en käck fanfar av målarglädje mitt i den dystraste katastrofstämningen.

152

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:04:27 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1932/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free