- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tionde årgången (händelserna 1932) /
156

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern 1932. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatern

Av ANDERS ÖSTERLING.

Teatern hade ända från årets början känning av depressionens hastigt växande
oro. Vårt lands prövningar, både de väntade och de oväntade, kunna
avläsas på scenen likaväl som på börsen. Stockholms teatrar, alltför många även
under en tid av högkonjunktur, drogos samtliga med uppenbara svårigheter.
Oscarsteaterns beklagliga sammanbrott på vårsidan är icke det enda beviset.
Kort före jul föranledde statsrevisorernas anmärkningar, att Dramatens chef
och styrelse ställde sina platser till förfogande som en protest mot det ekonomiska
hot, vari granskningen denna gång utmynnat. Den därigenom uppkomna
situationen var vid årsskiftet ännu olöst.

På grund av sin gynnade ställning kunde Dramatiska teatern annars arbeta
lugnare och planmässigare än de andra företagen. Främst på den nationella
kreditsidan står uppförandet av två svenska original, Rudolf Värnlunds »Den
heliga familjen» och Marika Stjernstedts »Majestät». Värnlunds arbetardrama
hade sin förtjänst i det kraftigt uppdragna perspektivet och den förtroget
skildrade miljön, genomblåst av tidens sträva vindar, medan Majestät gav sin bästa
behållning i den sobra och säkra dialogen. Dessa svenska pjäser spelades också
med opartiskt fördelad omsorg. Sven Bergvalls förträffligt karaktäriserade ar-

Vinjettbilden: t. v. Gösta Ekman i »Kanske en diktare . . .» på Vasateatern, i mitten överst Tora
Teje och Renée Björling i »Fröken», därunder (t. v.) Anders de Wahl i »Johan Ulfstjerna» och Carl
Barcklind i »Revisorn», allt på Dramatiska teatern; t. h. Carl Ström i »Undret vid Verdun» på
Konserthusteatern.

156

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:05:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1932/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free