- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tionde årgången (händelserna 1932) /
157

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern 1932. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rh

Ir. /;.; Gäst (t Ekman och
V no FIcvning i »Den
förste Bernadotte» på
Konserthusteatern, Ivar
Kåge i »Vi» på K. teatern
samt Arnold Sjöstrand
de Wahl i »Gant» på Dramatiska teatern.

hetare samt Lars Hansons underlige betjänt och kungamördare voro här de
främsta prestationerna. Det renaste mtrycket gav dock minnesföreställningen av
Johan Ulfstjerna med Anders de Wahl i titelrollen, ett mästerstycke av
psykologisk poesi och dubbelt glädjande som bevis på, att Hedbergs drama alltjämt
kan uppbäras hos oss. På Operan framfördes dessutom till Gustav
Adolf-jubileet Ludvig Nordströms festspel Vi, friskt och varmt i tonen, men tyvärr
alltför odramatiskt i sin illustrationsteknik; Ivar Kåges framställning av
hjältekonungen var smakfull utan att riktigt nå de önskvärda måtten. Kaj Munks
Cant, ett shakespeariserande krönikespel om Henrik VHI, gjorde här icke samma
effekt som i Köpenhamn, men kom i varje fall till sin rätt som dekorativ regisak.
Gogols Revisorn framfördes i nytt skick, färgrikt och lekande, men alltför
bilder-boksmässigt för att få fram den ryska komediens bistra realism. En ganska
vacker föreställning av Över förmåga till Björnson-jubileet kan likaledes
antecknas med Maria Schildknechts gripande tolkning av fru Sang. Men sin
ojämförligt största framgång vann Dramaten genom det djärva, mycket diskuterade
men konstnärligt välmotiverade framförandet av Guds gröna ängar, Conellys
bilder ur de amerikanska negrernas naiva bibel fantasi, där den
gammaltesta-mentlige gudens förvandling till den nytestamentlige göres till ett huvudmotiv.
Georg pjlickingbergs utomordentliga framställning av den högsta och ömtåligaste
rollen blev avgörande för styckets rätta verkan tillika med Olof Molanders
sinnrika regi, som skickligt tog vara på de komisk-patetiska kontrasterna.

För teaterpubliken skall det kännas tomt efter Oscarsteaterns femåriga
Bru-niusregim, som obestridligen åstadkommit en utmärkt samarbetad ensemble och
en älskvärd spelatmosfär. Ledning och skådespelare saluterades även med
uppriktig erkänsla, när kraschen blev oundviklig. Vårsäsongen tydde visserligen på
nedsatt kapacitet, och redan det konfysa pjäsvalet varslade illa.
Marseille-komedien Fanny av Marcel Pagnol blev nu den sista föreställning, som står

157

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 16:04:27 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1932/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free