- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tionde årgången (händelserna 1932) /
163

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1932. Av Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musiklivet i Sverige igs2.

Av MOSES PERGAMENT.

Om föregående års svenska musikliv gick i ett tempo presto, så bultade 1932
års musikaliska puls med ytterligare stegrad hastighet. Världsdepressionen
hämmade icke händelsernas rika växling, den inverkade blott på deras karaktär.
Medan mångenstädes utomlands musiklivet lamslogs av ekonomiska bekymmer,
frodades i Sverige konsertverksamheten och tondramatiken som aldrig förr.
Visserligen gingo tre hundra svenska musiker arbetslösa, men det var närmast en
följd av att den levande filmmusiken i allt större utsträckning ersattes med
ljudfilm. Betänker man, att samtidigt icke mindre än sjuttio procent av Tysklands
musiker stodo utan arbete, så ter sig den svenska musikerkårens läge relativt ljust.
Det saknades heller icke planer på att genom upprättande av nya
landsortsorkestrar bereda de arbetslösa musikerna existensmöjligheter. Tyvärr förhindrades
dessa planers realiserande av besparingsukaser, vilka icke blott förebyggde event.
nya utgifter, utan även drabbade redan bestående institutioner. Sålunda blevo
tonsättareanslagen, vilka under en lång följd av år utgått med 25,000 kronor,
helt oförmodat nedskurna till 15,000 kronor, vilket måste betecknas som en lika
ödesdiger som oförklarlig åtgärd — oförklarlig i anseende till att regeringen
samtidigt beviljat 75,000 kronor till inköp av svensk konst.

T Stockholm präglades musiklivet av operettens renässans. På icke mindre än

Vinjettbilden: fr. v. Gertrud Pålson-Wettergren i »Csårdåsfurstinnan», Elly Holmberg i »Den sköna
Fregona» och Einar Beyron i »Csårdåsfurstinnan» på K. teatern.

163

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:26:23 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1932/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free