- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Elfte årgången (händelserna 1933) /
98

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konsthistoriska kongressen i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Prins Eugen och professor J. Roosval på
väg till Konsthistoriska kongressens
öppnande.

Följande förmiddag ägnades åt föredrag
sektionsvis. Därpå hölls gemensamt möte, vid
vilket fyra föredragshållare behandlade de
nationella karaktärsdragen hos konsten inom
sina respektive länder. Presidenten i franska
nationalkommittén M. Paul Vitry lät sålunda
uppläsa ett av honom författat föredrag om
gotiken och dess franska ursprungskällor,
professor A. E. Brinckmann, Berlin, talade om
den tyska konsten under 18 :de århundradet,
riksantikvarien Harry Fett, Oslo, om norsk
nationell stil och professor Georges Oprescu
från Bukarest om grunddragen i den
nationella rumänska konsten. På eftermiddagen
demonstrerades de olika utställningar, som
anordnats i Stockholm med anledning av
kongressen och vilka omnämnas här nedan, jämte
Thielska galleriet och prins Eugens
konstsamlingar på Valdemarsudde.

På kvällen gav konungen, representerad av
kronprinsen, mottagning på slottet för
kongressdeltagarna jämte andra inbjudna,
tillsammans omkring 1,200 personer. Östra valvets
övre vestibul hade förvandlats till en praktfull
mottagningshall, där kronprinsen och prins
Eugen hälsade de inbjudna var för sig
välkomna. Kungliga husgerådskammarens
framtagna skatter besågos med ledning av en av överintendenten Böttiger utgiven franskspråkig
gid, och riksregalierna visades i en särskild monter. Bland de närvarande märktes
representanter för regeringen samt hela diplomatiska kåren i Stockholm.

Efter sektionssammanträdena den 6 september upplästes vid plenarmöte ett föredrag av
professor Ragnar Josephson om den svenska konstens egenart. Därpå återupptogos
musei-demonstrationerna. På kvällen gav Stockholms stad stor bankett med bal i Stadshuset.

På kongressens sista dag, den 7 september, höllos ytterligare en mängd sektionsföredrag.
Inom vederbörande sektion konstituerades en permanent internationell kommitté för studiet
av konstkritikens historia med särskild uppgift att till nästa internationella konsthistoriska
kongress i Basel 1936 förbereda en utförlig exposé av vetenskapens dåvarande ståndpunkt
på detta område. Dessutom uttalades, dels att arkeologernas och konsthistorikernas
strävanden borde förenas, dels att den antika konstens historia, som förut intagit en
underordnad ställning inom arkeologien, borde givas en mera central plats. Under kongressens
högtidliga avslutningsplenum fick gästernas tillfredsställelse med besöket i Stockholm
många och varma uttryck. Vid den följande avskedsmiddagen talade kronprinsen på
organisationskommitténs vägnar.

Kongressdeltagarna, av vilka ett hundratal tidigare med professor Rydberg från Lund
som ciceron gjort en rundfärd till skånska borgar och kyrkor, företogo efter
kongressdagarna i olika grupper utflykter och exkursioner, de första till Skokloster och Mälaren
runt. Den 9 september besågos Drottningholms slott och den gustavianska teatern, på
vilken vid detta tillfälle den första offentliga föreställningen i modern tid gavs och där
den under sommaren restaurerade foajén likaledes för första gången togs i bruk. Dessutom
gjordes under närmaste tiden fem längre exkursioner, av dem en till Gotland under ledning
av professor Roosval och en annan till Östergötland och Göteborg med professor A.
Romdahl såsom ciceron.

Med anledning av kongressen hade, såsom ovan nämnt, anordnats ett antal speciella
utställningar. I Nationalmuseum hade sålunda vidtagits åtskilliga lyckade nyarrangemang,
genom vilka särskilt Sergels verk kommo till sin rätt. Vidare exponerades ett
representativt urval av museets världsberömda handteckningar, varjämte konsthantverksavdelningens
egna skatter ökats genom ett antal lån. Den kinesiska konsten var likaledes nygrupperad.

Statens historiska museum hade för sin del ombesörjt en separatutställning av föremål,

98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1933/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free