- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Elfte årgången (händelserna 1933) /
177

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teatern 1933. Av Anders Österling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatern 1933.

Av ANDERS ÖSTERLING.

Yid årets början tog regeringen ett mycket uppmärksammat initiativ till
lösningen av den situation, som uppstått genom att Dramatens chef och styrelse
ställt sina platser till förfogande. Teaterchefen anmodades att t. v. kvarstå,
medan båda de kungliga scenerna erhöllo ny styrelse, sammansatt med tanke på
gemensamma, rationella driftprinciper. I samband härmed tillsattes en speciell
teaterberedning med vidsträckt uppdrag att undersöka icke blott Dramatens
organisation utan också möjligheten av att skapa en verklig riksteaterrörelse med alla
hithörande lokala och sociala konsekvenser. Denna teaterkommitté var sysselsatt
hela året. I december anmälde Erik Wettergren sin önskan att lämna chefskapet
vid spelårets utgång; därmed avslutades en sexårig, olika bedömd, regim, som
dock bragt betydande insatser. Till hans efterträdare utsågs omedelbart
överregissören Olof Molander.

Dramatens ojämförligt främsta föreställning och en triumf för såväl ensemble
som spelledare var 0’Neills tragiska trilogi »Klaga månde Elektra», vars
klassisk-moderna dubbel fysionomi framträdde ytterst imponerande särskilt i dramats
tidigare delar. Tora Tejes konst har kanske aldrig nått en starkare vältalighet i
tolkningen av lidelse och lidande; även Märta Ekströms Lavinia tillhörde de
roller, som flytta fram en skådespelerskas plats i det allmänna medvetandet, och

Vinjettbilden: t. v. Gösta Ekman i »Banken» på Vasateatern, i mitten Anders de Wahl 1 »Före
solnedgången» och t. h. Harriet Bosse i »Oväder»; i cirklarna Lars Hanson som »Mäster Olof» och
Inga Tidblad som Roxane i »Cyrano de Bergerac», alla på Dramatiska teatern.

10

177

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1933/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free