- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Elfte årgången (händelserna 1933) /
194

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen 1933. Av redaktör E. W. Olson - Modet 1933

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lionel Atwill. I korsets tecken. Officin Paramount, regi Cecil B. de Mille, i huvudroller
Charles Laughton, Claudette Colbert, Fredric March, Elissa Landi. Inför lyckta dörrar.
Officin Excelsiorfilm, regi Georg Klaren, i huvudroller Ellen Schwannecke, Hermann
Speel-manns, Aribert Mog. Jag är en förrymd kedjefånge. Officin Warner-First National, regi
Mervyn LeRoy, i huvudroller Paul Muni, Glenda Farrell, Helen Vinson. Kvinnorna kring
kungen. Officin London Film, regi Alexander Körda, i huvudroller Charles Laughton,
Merle Oberon, Wendy Barrie, Elsa Lanchaster, Binnie Barnes. Kärlekens symfoni. Officin
Nordisk Tonefilm, regi Georg Schnéevoigt, i huvudroller Karen Nellemose, Svend
Meth-Hng. Livet begynner. Officin Warner-First National, regi James Flood, i huvudroller Loretta
Young, Erik Linden, Aline MacMahon. Mannen som spelade Gud. Officin First National,
regi J. G. Adolfi, i huvudroller George Arliss, Bette Davis, Violet Heming. När våren
vaknar. Officin Capitole Film, regi Tourjansky, i huvudroller Lisette Lanvin, Raymond Galle,
Christian Casadesus. Rasputin och kejsarinnan. Officin Metro-Goldwyn-Mayer, regi Richard
Boleslavski, i huvudroller John, Ethel och Lionel Barrymore, Diana Wynyard. Rebellen.
Officin Universal, regi Kurt Bernhardt och Luis Trenker, i huvudroller Trenker, Victor
Varconi, Luise Ulrich. Som du vill ha mig. Officin Metro-Goldv^yn-Mayer, regi Georg
Fitzmaurice, i huvudroller Greta Garbo, Erich von Stroheim, Melvyn Douglas. Stilla flyter
Don. Officin Sojoskino, regi Preobraschenskaja och Prawow, i huvudroller Zessarskaja
och Ahrikossoii.Tjuvar i paradiset. Officin Paramount, regi Ernst Lubitsch, i huvudroller
Kay Francis, Herbert Marshall, Miriam Hopkins. Trånande läppar. Officin Matador-Film,
regi Paul Czinner, i huvudroller Elisabeth Bergner, Rudolf Forster, Anton Edthofer. Ätta
flickor i en båt. Officin Terra, regi Erich Waschneck, i huvudroller Karin Hardt, Ali Ghito.
Örnarnas kamp. Officin Paramount, regi Stuart Walker, i huvudroller Fredric March, Cary
Grant.

Modet ig^^.

’VTär man skall karaktärisera 1933 års mode, så tänker man genast på axlarna! Detta inte
bara för att den accentuerade axelbredden dominerade hela detta års mode, utan därför
att den uppenbarligen också givit oss en ny linje, en ny silhuettering av kvinnogestalten, som
synes bli mer bestående än som en hastig modenyck.

Först åstadkoms denna axelbredd med så att säga billiga medel, puffärmar på klänningen,
caper på kapporna. Men redan i 1933 års vårkläder hade axelbredden på damernas kläder
blivit en skräddarteknisk finess — man byggde ut axlarna på kapporna genom rolåer,
regelrätta vadderingar, och genom att ärmarna gjordes mycket kraftiga just vid insättandet i
ärmhålen. Samtidigt svängdes kapporna in rätt högt i midjan, vilket ytterligare förstärkte
det drag av åttio-tal, som modet länge haft och ingalunda frångått genom markeringen av
axlarnas bredd, som i förstone mottogs med mycken tvekan, sedan accepterades allt
villigare, då det blev klart, hur klädsam denna nya linje är.

Arets andra modesensation var de höga, spetsiga hattarna, som kommo först på våren
och hade en kort efterdyning i höstmodet. De små toppiga mösshattarna utgjorde en liten
spjuveraktig nyck mellan de snett sittande, neddragna hattarna, som härskat de senaste
säsongerna, och den nya hatt, som komma skulle — men som lät vänta på sig ända till de
sista veckorna av året, innan den visades här hemma: en liten bretonhatt med ett som en
gloria kring ansiktet uppslaget brätte, vilken placerades högt på huvudet, så att
hårfästet syntes.

I höstmodet spelade de metallinvävda, skimrande tygerna av ylle och konstsilke stor
roll, hkaså en mörk, vacker silverlamé, som användes oerhört mycket till garnityr: skärp,
kragar, foder i aftonklänningarnas vida capeärmar, till hela af ton jackor och blusar. Svart
och silver blev en kombination, som till och med utträngde den nästan klassisk vordna
svarta och vita. Lanvin skapade ett par modeller, som blevo ledande för hösten: en svart
mellanklänning med stor, stickad, över axlarna rakt och fyrkantigt liggande silverlamé-

194

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1933/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free