- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tolfte årgången (händelserna 1934) /
189

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1934. Av Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

musik, från schlagern och handklaveret till operan och symfoniorkestern.
Märkligare händelser voro här den från Wien förmedlade premiären på Lehårs nya
operett »Giuditta», en Smetanakonsert från Prag, en symfonikonsert (under
Sto-kowskys ledning) från Filadelfia, två s. k. Europakonserter med svenskt program
från Stockholm, vidare Pär Lagerkvists »Konungen» och Shakespeares »Stormen»
med musik av Gösta Nystroem samt de antika dramerna Antigone och Medea med
Hilding Rosenbergs antikiserande musik.

På det sakrala området medförde Stockholms musikliv förutom de sedvanliga
kyrkokonserterna bl. a. ett par repriser av Oskar Lindbergs Requiem (Katarina
kyrka), Mendelssohns »Elias» (Oscars kyrka) samt Bachs »Magnificat»
(Konsertföreningen).

I Göteborg arbetade Orkesterföreningen med samma energi och framgång som
hittills under ledning av Tor Mann, och vid Stora Teatern i samma stad sökte
kapellmästare Matti Rubinstein på sedvanligt sätt åstadkomma konstnärlig balans
mellan spelplanens operor och operetter. I Malmö fortsatte prof. Schnéevoigi att
höja intresset för Konsertliusstiftelsens konserter, och även i de mindre städerna
kunde orkestrarna med tillfredsställelse fastställa en livligare uppmärksamhet från
publikens sida. Orkesterföreningen i Örebro firade sitt 25-årsjubileum, och även
Svenska sångarförbundet kunde se tillbaka på en tjugufemårig verksamhet.
I Uppsala ägde den tredje allmänna svenska kyrkosångshögtiden rum, varvid
Händels Messias uppfördes.

I utlandet vunno svensk musik och svenska musiker beaktande vid olika tillfällen.
Lars-Erik Larssons Sinfonietta väckte stor uppmärksamhet vid den internationella
musikfesten i Florens och uppfördes sedan på olika håll i Europa. Vid Nordiska
musikfesten i Oslo hävdade sig den unga svenska komponistgenerationen med glans,
och vid samma tillfälle hemförde Barkelkvartetten en stor seger. Sveriges
körför-bund deltog i den finska sångfesten i Tammerfors, och Stockholms
studentsångar-förbund företog en särdeles framgångsrik turné genom Tyskland, Tjeckoslovakien,
Österrike och Ungern.

Märkligare dödsfall under årets lopp: häradshövding Walter Philipson, högt
uppskattad för sina personliga insatser till fromma för huvudstadens musikliv, prof.
Henri Marteau, som bl. a. i hög grad bidragit till att sprida kännedom om svensk
musik i utlandet, samt den store engelske tonsättaren Edward Elgar, som gav
upphov åt den engelska musikens renässans.

189

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1934/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free