- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Fjortonde årgången (händelserna 1936) /
192

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1936. Av Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musiklivet i Sverige 19)6.

Av MOSES PERGAMENT.



[ycket, mera, mest» kunde man sätta som motto över en skildring av musiklivets
.utveckling i Stockholm under de tre senaste åren. Redan 1933 företedde
konsertverksamheten i huvudstaden en oroväckande disproportion mellan tillgång och
efterfrågan. Det innebar icke, att publikintresset minskats. Det hade snarare tilltagit,
men konserternas antal var redan då så stort, att publiken omöjligt kunde räcka till
för allt. Den kommersiella spekulationen lät emellertid icke hejda sig av denna
nedslående erfarenhet. Man trodde sig ha upptäckt felet: det gällde blott att utöka de
sensationella namnen på konsertgivarlistan. Den ena storheten måste avlösa den andra,
och affischerna förvandlas till reklammegafoner. Nya konsertbyråer döko upp,
det tutades från alla håll, och floden steg och steg, tills den slutligen — under
höstterminen 1936 — svämmade över sina bräddar.

Bilden är knappast överdriven. En blick på Konsertföreningens solist- och
dirigentlista för 1936 ger redan den syn för sägen. Vid sidan av prof. Talich, som
praktiskt taget hade lämnat sin fasta anställning som orkesterns förste dirigent och
följaktligen kunde betraktas som gäst, fanns en hel räcka internationella storheter:
Bruno Walter, Eugene Ormandy, Sir Thomas Beecham, Ansermet, Hans
Knapperts-busch, Hans W. Steinberg, Alb. Coates och Fritz Busch. (Mellan julen och nyåret
kom meddelandet, att den sistnämnde blivit engagerad som Talichs efterträdare för
tre år framåt, räknat från höstterminen 1937.) Ett tiotal svenska dirigenter — mest
tonsättare, som framförde egna verk — med den ordmarie andre dirigenten, Adolf
Wiklund, i spetsen, kompletterade ledarlistan.

Även bland solisterna i Konsertföreningen funnos många med världsnamn.
Wilhelm Backhaus, Arthur Rubinstein, Schnabel, Borowski och engelskan Myra Hess
stodo i pianisternas främsta linje. Dess motsvarighet bland violinisterna formades
av Jacques Thibaud, Milstein, Guila Bustabo, Adolf Busch och Roman Totenberg.
Svenska förmågor omväxlade med gästande solister från de skandinaviska grann-

Vinjettbilden visar fr. v. Jussi Björling och Helga Görlin i »Rossini i Neapel», Joel Berglund i
»Den flygande holländaren» samt Brita Hertzberg i »Judith», alla på Kungl. teatern.

192

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1936/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free