- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Fjortonde årgången (händelserna 1936) /
206

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmåret 1936. Av redaktör E. W. Olson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Filmåret 19)6.

Av redaktör E. W. OLSON.

Det är möjligt, att året 1936 betecknat en åtminstone tillfällig vändpunkt för den svenska
filmproduktionen. De svenska filmerna ha undan för undan ökat i antal, och under 1936 visades
icke mindre än ett trettiotal nya sådana. Den allmänna konjunkturförbättringen hade väl någon
andel i produktionsökningen, som torde representera ungefär 15 procent i jämförelse med
närmast föregående år. När man ändå vågar förutspå en förändring — förhoppningsvis till något
färre och bättre filmer — så sammanhänger det med, att man tyckte sig märka, att icke minst
publiken ute i landet börjat ställa sig mera kritisk än tidigare mot den enklare svenska filmen.

I stort sett företer den svenska filmproduktionen under året samma karaktär som under de
senast föregående åren. Underhållningsfilmen dominerar. En högre konstnärlig syftning hör till
undantagen. De allvarligare filmerna — och då får man också räkna dit de komedier, som inte
ha uteslutande underhållningskaraktär — äro få. Bortåt hälften av alla svenska filmer voro byggda
på teaterpjäser, av vilka några tämligen ålderstigna. Det hörde alltjämt till undantagen, att en
svensk film byggde på ett originaluppslag Ingen av årets svenska filmer gjorde något försök till
modern samhällsskildring eller berörde aktuella förhållanden i svenskt vardagsliv. Flykten till
fantasiens värld var praktiskt taget fullständig.

I summa två filmer var allvaret övervägande: Edgrens »Johan Ulfstjerna» och Molanders
»Intermezzo», den förra en fri bearbetning av Tor Hedbergs skådespel och den senare byggd på ett
originaluppslag av Gösta Stevens och Gustaf Molander. Ett roligt försök att utnyttja ett pittoreskt
kulturhistoriskt stoff var Ragnar Hyltén-Cavallius »Kungen kommer», vari centralfiguren var Karl
XV, förträffligt spelad av Gösta Ekman. Den lättare salongskomedien representerades av tre
Molanderfilmer »På solsidan», »Familjens hemlighet» och »Bröllopsresan» samt av Per-Axel Bränners
»Äventyret». Folkkomedien eller folklustspelet — beteckningen måste bli en smula osäker —
omhuldades livligt i produktionen. De litterära succeerna från senare år skänkte stoff åt några av
dessa filmer: »Bombi Bitt och jag», »Raggen — det är jag» och »Kvartetten som sprängdes» för
att nämna några av de mest uppmärksammade; även inom denna genre förekom en film med
originalmanuskript: Kar de Mumma-filmen »Alla tiders Karlsson». Också den rena farsen fick sin
tribut, och på detta område är särskilt att anteckna Anders Henriksons »Annonsera», som satte
upp en för svensk film ovanlig fart.

Vinjettbilden visar fr. v. Ingrid Bergman och Gösta Ekman i »Intermezzo», Elof Ahrle i »65, 66
och jag», Karin Swanström och Sture Lagerwall i »Äventyret», Marianne Löfgren i »Fröken blir
piga», Frank Sundström och Sture Lagerwall i »Bombi Bitt och jag» samt Åke Söderblom i
»Annonsera».

206

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 17:26:27 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1936/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free