- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Femtonde årgången (händelserna 1937) /
188

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musiklivet i Sverige 1937. Av Moses Pergament

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musiklivet i Sverige 1937.

Av MOSES PERGAMENT.

N^ågra tecken på en mera förnuftsmässig ordning i huvudstadens inusikliv
skönjdes icke under året 1937. Både vår- och höstsäsongen präglades av ett
såväl konstnärligt som ekonomiskt lika betungande överflöd på konserter.
Stockholm synes ha blivit en betydande faktor i det internationella musiklivet. Vid
sidan av de stora namn, som årligen återkomma på affischer och program, dyker
det oavbrutet upp nya, totalt okända. Bärarna av de senare uppträda i regel inför
tomma eller i bästa fall genom kraftigt reducerade biljettpriser någorlunda fyllda
salonger. Syftet är lika uppenbart som otadligt (för konsertgivarnas
vidkommande) : varje eventuellt berömmande ord i en recension betyder för vederbörande
ett nytt steg mot berömmelsen. Att stadens musikliv därigenom utsättes för en
onödig överbelastning, bekymrar naturligtvis föga dessa konstnärer, som kämpa
för sin egen framtid. Problemet är därför icke så enkelt som det stundom kan
förefalla. Det kan i varje fall icke lösas genom en tullförordning mot konstnärligt
mindervärde.

Under höstsäsongen inträdde Fritz Busch som ordinarie förste kapellmästare i
Konsertföreningen. Hans anställning innebar icke att gästdirigenter hädanefter
skulle uteslutas. Förutom Adolf Wiklund, som kvarstod som andre kapellmästare,
framträdde under årets lopp följande större och mindre mästare av taktpinnen:
Toscanini, Fritz Reiner, Erich Kleiber, Ansermet, Ormandy, Järnefelt samt
svenskarna Grevillius, Atterberg, Lars-Erik Larsson, Rangström, Eckerberg och Ille
Gustafsson.

Bland solisterna i Konsertföreningen kändes mer än ett namn igen från tidigare
konserter. Gamla publikgunstlingar som Feuermann, Kolessa, Adolf Busch, Annie
Fischer, Elman, Szigeti, Cherkasskij och Piatigorskij alternerade med nya gäster.
Bland de senare märktes pianisterna Frédéric Lamond och Josef Lhévinne. den
från solistkonserter välkände och allmänt uppskattade Gerhard H ii sch samt den
polska operasångerskan Brandowska-Turska. Även svenska solister fingo göra sig
gällande, bl. a. Stina Sundell, Ingemar Liljefors, Stig Ribb ing och Lottie
Andreasson.

Tack vare två svenska mecenaters storslagna frikostighet fick
Konsertföreningens orkester tillfälle att under Nils Grevillius’ ledning framföra svensk musik i
Paris. Det skedde i juni, i samband med världsutställningen i den franska
huvudstaden och inför en internationell publik. De två konserterna upp märk samma de s
livligt även i Parispressen.

I Konsertföreningen framfördes en hel del nya verk, såväl svenska som
utländska. Bland de förra funnos två symfonier (av Gösta Nystroem och L.-E. Larsson),
en rapsodi för piano och ork. av Ingemar Liljefors, sånger till ork., sviten
»Vaux-hall» samt Ballad för piano och ork. av Rangström, Hugo Alfvéns Riksdagskantat
(f. f. g. på konsertestraden), Divertimento n:r 2 av Larsson och en svit ur
Atter-bergs musik till »Stormen». Två betydande engelska symfonier (av Williams och
Walton) presenterades av Adolf Wiklund, som också tolkade ryssen
Staroka-domskijs Konsert för orkester.

Kungl. teaterns spellista rymde två operapremiärer: Lars-Erik Larssons
»Prinsessan från Cypern» och Zandonais »Francesca da Rimini». Gluckminnet firades
med en nyinstudering av »Orfeus», och bland repriserna märktes Verdis Otello
och Falstaff, Boitos Mefistofeles samt Nicolais Muntra fruarna i Windsor. Den
ryska baletten från Monte Carlo gav ett antal föreställningar på hösten. Den
föregicks av ett par märkliga gästspel: Ezio Pinza som Don Juan och som Figaro (i

188.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:06:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1937/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free