- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Femtonde årgången (händelserna 1937) /
207

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmåret 1937. Av Ellen Liliedahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Filmåret 1937.


illustration placeholder
Över t. v. på vinjettbilden Victor Sjöström och i mitten Martha Ekström i »John Ericsson —

segraren vid Hampton Roads», över t. h. Aino Taube och Lars Hansson i »Konflikt», under t. v.

Aino Taube i »Laila» samt t. h. Signe Hasso i »Häxnatten».


Av ELLEN LILIEDAHL.

Den svenska filmens kvantitativa framryckning stagnerade under 1937, som uppvisade
avsevärt färre inhemska produkter än närmast föregående år. Och den kvalitativa sidan företedde
ungefär status quo, med ett par tre goda och ambitiösa, i ett fall vällyckade försök till bättre
halt i innehållet och högre konstnärlig syftning. Dit hörde årets första film, »Konflikt», som
hade Per-Axel Bränner till upphovsman och regissör. Denne hade tillsammans med författaren
Josef Kjellgren sökt forma ett scenario med anknytning till svensk storindustri och aktuella
arbetarproblem samt däri sprängt in en dramatisk triangelkonflikt. Den senare var avgjort
filmens svagaste parti, även ur regisynpunkt, men Bränner lyckades desto bättre i att fånga miljön
och ge verklighetsfärg åt densamma. Rent bildmässigt var hans skildring av arbetet på det
stora skeppsbyggeriet — Götaverken hade bestått lokalkolorit — något av det bästa som gjorts
av moderna svenska filmregissörer. Europafilm strävade med »Bergslagsfolk» likaledes efter
att ge ett stycke svenskt samhälle med allvar och realism, och tack vare scenarioförfattaren
Sölve Cederstrands associering med en av våra främsta yngre författare, Waldemar Hammenhög,
fick även personskildringen en för filmförhållanden mindre vanlig måtta och trovärdighet. Till
det goda resultatet bidrog slutligen inte minst den som långfilmsregissör debuterande Gunnar
Olssons goda insats, som förstlingsarbete remarkabelt. Mindre lyckade försök voro Irefilms
äktenskapskomedi »Häxnatten», som led av ett ologiskt och delvis smaklöst manuskript med
illa tecknade karaktärer men presenterade en sällsynt lovande kvinnlig filmdebutant i Signe
Hasso, samt Nordisk Tonefilms »Laila», en ny version av den gamla stumfilmen, vars största
värde låg i en serie utomordentligt vackra bilder från den vaknande våren i lappmarken.

Som årets bästa svenska film torde få räknas Svensk Filmindustris »John Ericsson —
Segraren vid Hampton Roads», där Oscar Rydqvist och Gustaf Edgren ännu en gång visade sig som
väl samgående parhästar vid författandet av detta krönikespel om en stor svensk
uppfinnare, Det historiska materialet var sammanvävt med tilldiktat stoff med öppen
blick för filmens verkningsmedel och dess krav på rörlighet och dramatisk koncentration men

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:36:37 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1937/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free