- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sextonde årgången (händelserna 1938) /
126

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1938. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den förres övergång från skulpturen till måleriet kännetecknades av en frisk
im-pulsivitet, och den senares naivistiska skildringar från Hagalund ägde i hög grad
det upplevdas prägel.

Av utländsk konst var den franska bäst representerad. Svensk-franska
konstgalleriet firade sitt 20-årsjubileum med en imponerande utställning av fransk
konst i svensk ägo, vilken förvärvats genom galleriets förmedling. Tre av det
moderna franska måleriets största namn, Matisse, Braque och Picasso, voro jämte
skulptören Henri Laurens representerade-med en rad framstående om också något
ensidigt valda verk ■— däribland Picassos monumentalbild »Guernica» från
spanska paviljongen på Parisutställningen 1937 -— på en vandringsutställning, som
från Oslo och Köpenhamn kom till Stockholm, där den blev till en vältalig erinran
både om vad denna starkt formexperimenterande konst betytt för vår egen under
den senaste epoken och om att vägarna nu börjat skilja sig. Den franske målaren
Albert Marquet förökade under en Stockholmsvistelse sina berömda hamnbilder
med en rad stockholmska motiv, som visades på en utställning i Svensk-franska
konstgalleriet, vilket även introducerat djurskulptören Pompon och en rad yngre
franska skulptörer. En utställning av André Lhote, som tidigare betytt mycket för
Sverige, gav mindre nytt.

Av grannländernas konst företräddes den norska av en samlingsutställning,
»Nutida norskt måleri», som visserligen icke gjorde samma starka intryck som
föregående års presentation av det nya norska monumentalmåleriet men som var
av ett särskilt intresse genom att den yngre generationen var bättre representerad.
En äktdansk målare av ett äldre släktled fick man stifta bekantskap med på Fritz
Sybergs utställning, medan den medelålders generationen utmärkt representerades
av målaren Olaf Rude och skulptören Adam Fischer. Ett par i Sverige föga kända
representanter för det moderna finska måleriet, Alvar Caivén och Pekka Halonen,
introducerades genom en av Konstföreningens numera sällsynta
interskandina-viska utställningar, medan T. K. Sallinen presenterades som akvarellist av sin
gamle gynnare, konsthandlaren Gösta Stenman, som efter sin överflyttning till
Sverige huvudsakligen sysslat med gammal konst, varav han visade en vacker
samling på en jubileumsutställning med anledning av sin 25-åriga verksamhet
som konsthandlare. En särartad utställning av huvudsakligen gammal konst, som
i detta sammanhang kan nämnas, var den av Liljevalchs konsthall i samarbete
med Svenska Dagbladet ordnade av »namnlösa porträtt», vid vilka många bilder
av okända mästare eller med okända modeller identifierades.

Ett nytt intresse för grafik visade sig särskilt i samband med några utställningar
i »Färg och form» av fransk grafik, varav även en samling visades på
Nationalmuseum. En svensk grafiker, Reinhold von Rosen, gjorde ett definitivt genombrott
med en stor och vacker separatutställning. Den framstående tjeckiske
bokkonstnären Hugo Steiner-Prag introducerades i Sverige med en utställning, som visade
hans mångsidiga verksamhet inom olika arter av grafisk konst och nyttokonst.

På den konstindustriella fronten märktes ett par stora keramikutställningar,
båda i Nordiska kompaniet, den ena anordnad av den finländska fabriken Arabia,
bland vars medarbetare särskilt den ryskfödde Michael Schilkin väckte intresse
med sina djurskulpturer, den andra av den internationellt verksamma Tyra
Lundgren, som arbetat, även hon främst med djurskulpturer i starkeldsgods, vid såväl
Arabia som Sèvres och dessutom utfört glas hos Venini i Murano. Veninis
produktion i övrigt presenterades på en utställning hos Svenskt Tenn, som tidigare
visat arbeten av William Morris, huvudsakligen tryckta tyger och tapeter. Möbler
och inredningar visades under våren på en rad utställningar, bl. a. av Carl
Malmsten, Svensk hemslöjd, Hantverket och Studio, men den största händelsen på detta

126:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1938/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free