- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sextonde årgången (händelserna 1938) /
176

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musikliv och dans 1938. Av Kajsa Rootzén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Poot: Allegro Symphonique; Francis Poulenc: Konsert för två pianon; Prokofiev:
Svit ur baletten Chout och Uvertyr op. 34; Max Reger: Violinkonsert, A-dur; Albert
Roussel: Svit, F-dur.

Konsertföreningens svenska solister voro bl. a. Sven Brandel, Hilding Domellöf,
Sixten Eckerberg, Brita Hjort-Karström, Ingrid Kjellström, Oluf Nielsen, Gunnar
Norrby, Folke Reinholdson, Ernst Törnqvist, Olof Wibergh. Utländska bl. a.:
Simon Barer, Adolf Busch, Iso Elinson, Annie Fischer, Raya Garbousova,
Alexander Heimann (f. f. g.), Blanche Honegger (f. f. g.), Hermann Hoppe (f. f. g.),
Lou/s Krasner (f. f. g.), Nathan Milstein, Vasa Prihoda, Sigurd Rascher, Arthur
Rubinstein och Endre Wolf.

Operan presenterade i januari en välkommen nyinstudering av Richard Strauss’
»Rosenkavaljeren» med Irma Björck i titelrollen, Emile Stiebel som baron Ochs,
Inez Köhler som fältmarskalkinnan och Hjördis Schymberg som Sophie. Något
längre fram kommo de traditionella abonnemangsföreställningarna av
»Nibelungen Ring», vari den tyske tenoren Carl Hartmann gästspelade som Siegfried
och Irma Björck gjorde alla tre Brynhildorna. Eljest var vårsäsongen inte särskilt
händelserik. Påskdagen gavs visserligen för första gången Mendelssohns oratorium
»Paulus», men eljest utökades den gängse repertoaren endast med ytterligare en
operett, Johann Strauss* »Zigenarbaronen». En repris av Saint-Saëns’ »Simson
och Delila» kom inte fram förrän ett par dagar före säsongslutet, men innebar en
utomordentlig personlig framgång för Gertrud Pålson-Wettergren som Delila.
Terminen slutade på grund av nödvändiga renoveringsarbeten inom teaterbyggnaden
ovanligt tidigt — den 30 april — men en del av maj månad utnyttjades för
propagandaföreställningar i Konserthuset, varvid brottstycken ur de i gång varande
repertoarpjäserna kommo till uppförande.

Under hösten återupptogs ur ett längese’n förflutet Meyerbeers gamla
utstyrselspektakel »Afrikanskan», iscensatt av Harry Stangenberg, och vidare gåvos
repriser av Massenets »Manon» med Hjördis Schymberg i titelrollen och Einar Beyron
som chevalier Des Grieux samt Charpentiers »Louise», där särskilt Léon Björker
gjorde en märklig insats som fadern. I november kom en verklig premiär på dels
Modest Musorgskis »Marknaden i Sorotjintsy» med Gertrud Pålson-Wettergren
och Emile Stiebel i de mest framträdande rollerna, dels den svenska baletten
»Orfeus i sta’n» med musik av Hilding Rosenberg. Den 29 december
slutligen presenterades utom tre baletter (se nedan) en italiensk kortopera,
»Kalifens hovnarr», komponerad av Franco Casavola. Operachefen John Forsells
70-årsdag firades med en föreställning av »Figaros bröllop», varvid jubilaren
själv uppträdde som greve Almaviva. En annan festföreställning, med Glucks
»Orfeus», hade tidigare markerat 40-årsdagen av den oscariska operabyggnadens
invigning. Ett mycket uppmärksammat evenemang var gästspelet av Den
Konge-lige Danske Ballet, som ägde rum medan operan själv gasterade i Malmö, liksom
den dessförinnan lämnat plats för Trudi Schoops dansande teater, under det att
Göteborg på sin Stadsteater fick avnjuta stockholmsrepresentationer av bl. a.
»Aida», »Louise», »Manon» och »Muntra fruarna». Andra gäster voro Kaja Eide
Norena, Kirsten Flagstad, den estniske tenoren Eedo Karrisoo, Teiko Kiwa och
Anna Tibell-Hegert, och årets debutanter: Einar Andersson och Gurli
Lemon-Bernhard.

*



Vid Göteborgs lyriska scen, som företrädesvis odlade operetten, ägde
chefskifte rum under året. Efter den hastigt bortgångne Oscar Textorius, som i februari
firat sitt 50-årsjubileum som teaterman, anförtroddes Lars Egge att ta hand om
ledningen. På repertoaren stodo bl. a. Kålmåns »Cirkusprinsessan», Planquettes

176:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1938/0176.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free