- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sextonde årgången (händelserna 1938) /
197

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmåret 1938. Av Martin Rogberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Över fr. v.: spjutkastaren i »Den stora Olympiaden» och Emil Jannings i »Den sönderslagna

krukan»; i mitten: Heim Rühmann och Hans Söhnker i »Oröna hissen»; under fr. v.: Zarah

Leander och Michael Schultz i »La Habanera» samt Kristina Söderbaum i »Unga människor».


seriösare dramatik: »Livet kallar», »Kvinnor i bur» (uppmärksammad debut av Corinne
Luchaire) och »Dimmornas kaj» — den sistnämnda filmårets kulmen, där Marcel Carné
framträdde som en den vita dukens diktare i jämnbredd med de berömda landsmännen Renoir och
Duvivier. Fransk film väljer gärna ämnen på den mörka sidan av tillvaron, bland les
misérables
, samhällets utstötta, trasiga existenser. Quai des brumes, scenario av Pierre MacOrlan,
var en episod i skumraskatmosfär, frän, patologisk, nervfrestande, men obönhörligt
konsekvent och mänskligt trovärdig. Regi, fotografering och spel (Jean Gabin, Michele Morgan,
Michel Simon) nådde rikt nyanserad fulländning. Hög kvalitet präglade även Duviviers
»Drömmarnas vals» (Un carnet du bal), en serie löst sammanhållna novellistiska episoder med
ypperligt spel av Francoise Rosay, Harry Baur, Louis Jouvet, Pierre Blanchar m. fl. Månadslångt
höstengagemang i Stockholm fick slutligen Viviane Romance, hetblodig subrett i ett medelmåttigt
ungkarlsskämt, »Eldkyssen».

Ur den amerikanska filmens brokiga, numerärt överväldigande kavalkad skilde sig »Snövit
och de sju dvärgarna», bröderna Grimms saga återberättad i färg av Walt Disney med ömhet,
humor och grace till oförställd glädje för barn och vuxet folk. Anspråksfull filmdramatik
representerades av »Marie Walewska», en blek kärlekssaga mellan Greta Garbo och Charles
Boyer (Napoleon) mot pompös krigisk fond, vidare av social tendensfilm (»I skyskrapornas
skugga»), patriotisk krönika ur staternas unga historia (»Nationens hjältar») och en enstaka,
modernt daterad problempjäs, »Hjältar av i dag», — en novell av magasintyp, grant
flygregisserad av Victor Fleming, bra spelad av Myrna Loy, Clark Gable och Spencer Tracy. Farsartade,
tids- och stiltroget uppsatta äventyr voro de uppskattade »Marco Polo» och »Robin Hood», bägge
bevis för färgteknikens snabba framsteg. Tokroligt crazyhumör företräddes av »Ingen fara på
taket» och »Det spökar i stan». Artificiell och cynisk verkade Ernst Lubitsch’ »Blåskäggs
åttonde hustru». »Senorita» med Jeanette Mac Donald var en äventyrsmättad, musikaliskt glittrande
operett. Flickfenomenet Deanna Durbin vann i ett par filmer nya vänner åt sitt okonstlade
lynne och sin rena stämma. Warner Olands sista Charlie Chanfilm beskådades med vemodigt
nöje av den bortgångne svensk-amerikanske filmdetektivens många beundrare. Som julprogram
framfördes »Komedien om oss människor», en munter ocli varmhjärtad film i Frank Capras
moderna sagostil.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1938/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free