- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sjuttonde årgången (händelserna 1939) /
170

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musikaliska tilldragelser 1939. Av Kajsa Rootzén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

På våren inträffade också en annan förändring vid Operan. John Forsell
avgick den sista april från den chefsbefattning, sora han innehaft i femton år,
och den 1 maj övertog Harald André ledningen av teatern. Före Forsells avgång
hade planerats en vårturné ända till U. S. A., men företaget visade sig alltför
stort att genomföras, och planen måste skrinläggas. Däremot gästspelade Operan
i Göteborg och (i samarbete med Riksteatern) Gävle, Uppsala och Norrköping
samt på dansk scen, i Aalborg.

Utanför Operan, d. v. s. i konsertlivet, kunde man efter det andra
världskrigets utbrott mycket tydligt skönja de politiska händelsernas återverkan på det
musikaliska området även i ett neutralt land. De enskilda konsertgivarna i
Stockholm voro under hösten avsevärt färre än annars om åren, och åtskilliga
internationella konstnärer, vilka engagerats som solister eller gästdirigenter i
Konsertföreningen, måste skicka återbud. I stort sett var emellertid detta i och för
sig knappast något att direkt sörja över, ty sedan några år tillbaka hade
konsertverksamheten i Stockholm bevisligen varit alltför omfattande i förhållande
till det omedelbara publikintresset. Den nu nödtvungna begränsningen hade
i själva verket varit påkallad långt förr, och för den inhemska musikkulturen
kunde det närmast betraktas som en vinst, att exempelvis Konsertföreningen
måste i högre grad än förut ge rum för svenska solister. Sedan kan man dock
uppriktigt beklaga ett sådant fall som att Bruno Walter hindrades komma hit
och dirigera höstens tre första symfonikonserter, därför att Walters besök
tidigare inneburit sådana enastående djupa och berikande upplevelser såväl för
orkestern som för publiken.

I januari blev man emellertid konfronterad med en annan dirigent, som också
han hade en säregen förmåga att elektrisera både åhörarna och de musiker, som
spelade under honom, och det var fransmannen Paul Paray. Hans gästspel, som
omfattade två konserter, var obestridligen en konstnärlig höjdpunkt i
Konsertföreningens verksamhet under året. Övriga gästdirigenter voro: Natanael Berg,
Adrian Boult (f.f.g.), Nils Grevillius, Armas Järnefelt, Herbert von Karajan
(f.f.g.), Olav Kielland, Erland von Koch (utmärkt dirigentdebut), Tor Mann,
Hilding Rosenberg, Våclav Talich och David Åhlén. Som Konsertföreningens
ordinarie orkesterledare fungerade Fritz Busch, medan institutionens
skoikon-serter mestadels dirigerades av Adolf Wiklund, som också fått hand om några
program i de större serierna. Som solister framträdde bl. a. Carl Achatz, Tor
Ahlberg, Lottie Andréason, Sven-Gunnar Andrén, Irma Björck, Léon Björker, Sven
Brandel, Guila Bustabo, Shura Cherkasskij, Ivan Ericson, Brita Ewert, Edwin
Fischer, Gunnar de Frumerie, Carl Garaguly, Gustav Gröndahl, Signe Hansson,
Anita Harrison, Myra Hess, Sven Karpe, Georg Kulenkampff, Ginette Neveu, Greta
Nilson, Gunnar Norrby, Hilde Nyblom, Richard Odnoposoff, Nicolaj Orloff,
Torsten Ralf, Stig Ribbing, Robert Riefling, Walter Rummel, Hjördis
Schym-berg, Joseph Szigeti, Ernst Törnqvist, W. Witkowsky, Olof Wibergh och Endre
Wolf.

Med Konsertföreningens repertoar införlivades följande nya verk av svenskt
ursprung: Armas Järnefelt: »Den övergivna», finsk folkvisa för stråkorkester,
och »Forsfärden» ur musiken till »Sången om den eldröda blomman»; Erland
von Koch: Violinkonsert och Symfoni; Lars Erik Larsson: Svit ur musiken till
»En vintersaga»; Gösta Nystroem: Svit ur musiken till »Köpmannen i Venedig»;
Ture Rangström: två cykliska verk, »Den övergivna» och »Häxorna», för vokalt
solo och orkester; Hilding Rosenberg: Plastiska scener ur »Orfeus i sta’n»; Yngve
Sköld: Symfoni i c-moll; Dag Wirén: Cellokonsert. Utländska nyheter voro:
Arnold Bax: »Tintagel», symfonisk dikt; Arthur Bliss: Musik för stråkar; Hakon
Borresen: Uvertyr till »Hamlet»; John Ireland: En Londonuvertyr och Pianokon-

170’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1939/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free