- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sjuttonde årgången (händelserna 1939) /
189

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1939. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vardagsrum på Svenska slöjdföreningens och Yrkeskvinnors klubbs bostadsutställning

i Stockholm.

dier, som väsentligt vidgade bilden av hans konstnärskap. Mera kuriositetsintresse
ägde ett par mindre minnesutställningar över ett par i sekelslutets mysticism och
symbolism var på sitt sätt fångna enstöringar, Lars Holberg och Hjalmar
Wester-gren. Bland retrospektiva utställningar av levande konstnärer var Nils Dardels
utan all fråga den märkligaste och över huvud en av årets största konstnärliga
händelser. Den gav en både artistiskt och mänskligt rikare bild av den svenska
dandyismens bisarre och exklusive mästare än man fått av någon av hans
tidigare utställningar, och den blev glädjande nog också en stor publikframgång. Den
70-årige Stockholms- och Sandhamnsmålaren Artur Bianchini gav en återblick
på sitt livsverk, där intresset främst knöt sig till motiven, medan skärgårdens
målare framför andra, Axel Sjöberg, på sin retrospektiva utställning framför allt
imponerade genom den kärva kraften i de monumentala figurkompositioner, där
han skildrat natur och människor i havsbandet.

Separatutställningar. I den långa raden av separatutställningar, i vilka
konstnären inskränkt sig till att visa sin senaste produktion, var Carl Kylbergs en av
de märkligaste. Denne Sveriges i närvarande stund mest omstridde målare, vars
i teckningen ytterst summariska färgkonst förefaller icke blott en stor del av
publiken utan också många av hans konstnärskolleger alldeles obegriplig, medan
lian av andra hyllas som en av de största färgdiktare vår konst någonsin ägt,
befinner sig vid fyllda 60 år i en period av stark produktivitet. Tre år efter sin
stora retrospektiva utställning i Konstakademien var han färdig med en ny stor
utställning, där vid sidan av de visionära religiösa kompositionerna intresset
fångades av de mera direkta naturstudierna från konstnärens sommarbostad vid
danska Öresundskusten. Den ännu mera produktive Isaac Grunewald firade sin
50-årsdag med en stor utställning, som till väsentlig del syntes inspirerad av hans
nya hem i Saltsjöbaden, vilket givit honom motiv inte bara till festligt
dekorativa sommarbilder utan också till i hans produktion ovanliga, intimt uppfattade

189’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1939/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free