- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sjuttonde årgången (händelserna 1939) /
190

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1939. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

terräng- och vegetationsstudier.
Av »Färg och forms» äldre
medlemmar hade flera
intressanta separatutställningar,
bland vilka William Nordings
blev en stor seger för
konstnärens intima och måleriskt
förfinade landskapsskildring
från Stockholm och Öland.
Hilding Linnqvist visade en
serie landskapsbilder och
folktypsstudier, frukten av en resa
till Grekland 1937—38 och till
större delen förarbeten till en
monumentalmålning, om vilken
mera nedan, och den dämpade
och förfinade koloristen
Hjalmar Grahn framträdde på sin
senaste utställning inte bara
som den subtile stockholmske
stämningspoeten utan också
som en människoskildrare av
överraskande drastisk kraft i
form och uttryck. Den nya
Göteborgsskola av unga
romantiska färgdyrkare, som de
senare åren framträtt, miste en
av sina ledande krafter genom
Ivan Ivarsons bortgång, som
verkade så mycket mer tragisk,
, som en utställning kort före
hans död av hans senaste
arbeten från Frankrike vittnade
om en märklig utveckling i
riktning mot en starkare konstnärlig självdisciplin. En annan ung göteborgare
med ett våldsamt och obändigt koloristiskt temperament, Ragnar Sandberg, slog
med sin utställning definitivt igenom i Stockholm. Om ett konstnärligt genombrott
kan man också tala i ett par andra fall. Olle Nordberg har i sina robusta
skildringar av sörmländsk natur och allmoge skapat ett slags motsvarighet till Ivar
Lo-Johanssons litterära statarskildringar, och Birger Ljungquist har i sina gotländska
landskap och figurbilder på ett egendomligt sätt förenat realism och naturmystik.
Båda ha med sina senaste utställningar nått fram till en personlig mognad.
Detsamma kan också sägas om några av de många debutanter, som ge ett starkare
intryck än på länge av att det just nu är väl sörjt för återväxten i svenskt måleri.
Curt Klemens, Einar Kihlman och Fritz Holmer framträdde redan med sina första
separatutställningar som var på sitt sätt förfinade kolorister. En stark personlig
egenart visade Osvald Larsson i sin färgmättade och fantasibegåvade konst, och
Ragnar Persons expressionistiska småländska bondemåleri blev en oväntad
publikframgång.

Utländsk konst. En polsk och en engelsk utställning i Liljevalchs konsthall,
den senare av både konst och konstindustri, hade en mera officiell karaktär.
Fransk konst representerades som vanligt av ett par samlingsutställningar i
Svenskfranska konstgalleriet och en i Fritzes konsthandel. Men den utan all jämförelse

190’

Museiintendenten, professor Gerda Boethius, visar
samlingarna i det nyss öppnade Zornmuseet i Mora för
Zorn-kännaren direktör Thorsten Laurin med fru.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1939/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free