- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Sjuttonde årgången (händelserna 1939) /
192

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1939. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

svensk bokproduktion, Svensk bokkonst, omfattade denna gång två år, 1937—38,
och 35 böcker, vilka i vanlig ordning utställdes på Nationalmuseum. Fotografiens
100-årsjubileum gav anledning till en stor och mångsidig utställning i Liljevalchs
konsthall. »Det nya ögat», där särskilt den historiska avdelningen var av stort
intresse, samt exponerandet av en vacker utländsk samling av den konstnärligt
banbrytande skotten D. 0. Hills produktion. En bostadsutställning efter samma
principer som de tidigare i Kollektivhuset i Stockholm och i Ribershus i Malmö
anordnades av Svenska slöjdföreningen i samarbete med Yrkeskvinnors klubb
i ett av den senare organisationen uppfört, av arkitekterna Albin Stark och Hillevi
Svedberg ritat hyreshus på Gärdeshöjden, i stort sett av samma typ som det
förutnämnda Kollektivhuset. I Bostadsutställningen i Helsingfors deltog Sverige med
en av Svenska arkitekters riksförbund och Svenska slöjdföreningen gemensamt
ordnad avdelning, som tog sikte på de barnrika familjernas bostadsproblem och
i en utställd modellägenhet propagerade för en rationellare planlösning av detta
slags bostäder. Av utländska konstindustriutställningar i Stockholm märktes en
relativt liten men välordnad av engelsk konstindustri i Esseltehallen och en av
moderna finska bildvävnader på Nationalmuseum. Den märkligaste händelsen på
detta område var dock den stora utställningen av det av danskan Nathalie Krebs
skapade Saxbo stengods på Nordiska kompaniet, där senare även den danske
silversmeden Just Andersen hade en vacker utställning.

Moiuimentalkonst. Konst och konsthantverk av högsta kvalitet förenades på ett
enastående sätt i den av Sven Erixson komponerade och av Barbro Nilsson
utförda stora bildvävnaden »Melodier vid torget» i Göteborgs konserthus.
Tillsammans skapade de även i betydligt mindre skala en bildvävnad med göteborgskt
hamn- och varvsmotiv för den av Svenska Amerika Linien byggda nya
Atlant-båten »Stockholm», som skulle blivit färdig under året, men som härjades av eld
på det italienska varv, där den var under byggnad. Av den konstnärliga
inredningen, som vid detta tillfälle lyckligtvis ännu inte var inmonterad, ha även
andra detaljer exponerats, bl. a. en målningssvit med motiv från det gamla
flodlivet på Mississippi av Kurt Jungstedt och en utsökt trärelief av Robert Nilsson.
Den största monumentalmålning, som under året utfördes i Sverige, var Hilding
Linnqvists stora fresk i Maraboufabrikens lunchrum i Sundbyberg, som ger en
detaljrik framställning av ett commedia dell’ arte-motiv i ett grekiskt landskap.
I det snart fullbordade Karolinska sjukhusets stora vestibul utförde prins Eugen
en väggmålning med idealiserat landskapsmotiv. En symboliskt betonad men
samtidigt friskt realistisk och naturligt berättande skildring av kvinnans åldrar
var temat för den komposition, varmed Bo Beskow segrade i Bonniernämndens
tävling om utsmyckning av en vägg i Stockholms högre allmänna läroverk för
flickor och som han även under året utförde i fresk. I Statens konstråds tävling
om en väggmålning i Kemiska institutionens nybyggnad i Lund segrade Martin
Emond, medan tävlingen om en skulptur på samma institutions gård blev
oavgjord i första omgången liksom en liknande tävling om konstnärlig utsmyckning
av Karolinska sjukmuseets gravkapell. Bonniernämndens skulpturtävling om
huvudportalen till Statens historiska museum ledde efter en omtävling till att
Bror Marklunds förslag till bronsportar avgick med segern. En segsliten
stockholmsk monumentfråga fick slutligen sin lösning genom att Sigrid Fridmans
omstridda »Kentaur» mot en så gott som enhällig estetisk opinion placerades i
utsatt silhuettverkan på krönet av Brunkebergsåsen, där den en sommarnatt
avtäcktes av verkets främste tillskyndare, stadsfullmäktiges nuvarande ordförande
Fredrik Ström. Större svårigheter ha mött placeringen av Carl Eldhs nu
färdig-gjutna, mäktiga Strindbergsmonument, för vilket olika platser föreslagits, bland
vilka konstnären senast stannat för Södra bantorget. På torget i Skara avtäcktes
Nils Sjögrens med reliefer ur stadens historia rikt smyckade brunn.

192’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1939/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free