- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Adertonde årgången (händelserna 1940) /
143

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1940. Av Gotthard Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

teten och den måleriska
friskheten i de senaste årtiondenas
alstring, medan
Nationalmuseum firade själva
bemärkelsedagen genom att visa ett urval
av konstnärens teckningar och
akvareller. På sin 80-årsdag
blev Ferdinand Boberg hyllad
med två utställningar, av vilka
den ena i Nationalmuseum
lade tonvikten på den
konstnärliga, den andra i Statens
historiska museum på den
kulturhistoriska sidan av hans
jätteverk som
arkitekturtecknare. Ett modernt
konstnärsverk fick en intressant
belysning i Hilding Linnqvists av
Föreningen för nutida konst
anordnade utställning i
Konstakademien, som särskilt
befäste uppskattningen av
konstnärens tidigare, naivistiska
period. I viss mån retrospektiv
karaktär hade även Carl
Gun-nes utställning i samma lokal,
och Oskar Bergmans i
Svenskfranska konstgalleriet gav en
fyllig överblick av hans miniatyrartade landskapskonst.

Årets märkligaste minnesutställning var den 1939 i Frankrike bortgångne unge
göteborgaren Ivan Ivarsons, som från hemstaden överfördes till Konstnärshusel,
där den trots det alltför trånga utrymmet gav ett starkt intryck av den våldsamma
koloristiska kraften i hans måleri. En utställning senare på året av en göteborgsk
privatsamling, särskilt rik på teckningar och akvareller, kompletterade bilden av
Ivarsons konstnärskap. Av mindre format voro ett par minnesutställningar i
Nationalmuseum över den sedan många år tillbaka i Tyskland verksamme tecknaren
och grafikern Carl O. Petersen och av Ida von Schulzenheims oljeskisser.

Prins Eugen och kronprinsen vid en
av målningarna på den förstnämndes
stora retrospektiva utställning i
Konstakademien i januari.

Separatutställningar. I den som vanligt långa raden av stockholmska separat
utställningar fick Carl Kylbergs sitt särskilda intresse genom den svit av fem stora
målningar med den gemensamma titeln »Frid på jorden», vari konstnären i en av
starkt religiöst patos buren form biktat sin upplevelse av tidshändelserna. Även
Kalle Hedbergs utställning dominerades av en mäktig monumentalkomposition,
tyvärr ännu utan någon möjlighet till placering, och vittnade i sin helhet om en
stark konstnärlig utveckling. Under året utförda monumentalarbeten satte sin
prägel på två utställningar, Sven Erixsons, som i ett rikt urval av studier och
skisser gav en intressant inblick i den stora krematoriefreskens tillkomst, och Tor
Hörlins, som visade förslaget till hans senare utförda fresk i Karolinska sjukhuset.
Einar Jolin, som till sin 50-årsdag planerat en stor retrospektiv utställning, visade
i stället ett vackert urval av sin senaste produktion, och den i Stockholm sällan
sedde Skånemålaren Svante Bergh vittnade med sin blommande färgkonst liksom
Jolin om sin trohet mot Matisseskolans traditioner. En yngre generation av svenska
Parismålare representerades på ett förträffligt sätt av Lennart Grams koloristiskt

1-13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1940/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free