- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Adertonde årgången (händelserna 1940) /
207

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stockholms teatrar 1940. Av Sten Selander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Märtha Ekström o. Gabriel
Alw i »Den lilla
hovkonserten», Lars Hanson o. Hjördis
Pettersson i »Karl XII» samt
Olof Widgren, Tora Teje o.
Uno Henning i »Seger i
mörkret», alla på
Dramatiska teatern.

Gunn Wållgren, hennes efterträderska som den unga flickan. Glädjande nog
tycktes allmänheten fullt lika mycket uppskatta nästa nummer på repertoaren,
Maxwell Andersons »Morgondagens män», där ett gangsterdrama fick bli omklädnad
för en lidelsefull diskussion av frågan om vem framtiden tillhör, våldets eller
rättens talesmän. Det ojämna men fascinerande och högtsyftande skådespelet gavs
också utmärkt, särskilt av Lars Hanson i huvudrollen som demokratiens viljesvage
och samvetssjuke soldat, Rune Carlsten som en sällsynt vedervärdig gangster och
Inga Tidblad som den unga flickan. I Paul Verhoevens och Toni Impekovens
lustspel »Den lilla hovkonserten» fördes man däremot bort från nutiden, till
1840-talets Tyskland. Det värdefulla i pjäsen, som byggts på Spitzwegs tavlor, var
egentligen dess återspegling av stämningen hos denne biedermeier-mästare. Eljest var
det hela ganska banalt och känslosamt, och några minnesvärda
skådespelarprestationer gav stycket inte anledning till. Framförandet av Strindbergs »Karl XII»
bars åter helt upp av en enda rollskapelse, Lars Hansons geniala tolkning av
titelrollen; frågan är om han någonsin nått högre än i detta dramas utomordentliga
andra akt, där han med mycket små medel gav en storslagen bild av den
övermänskliga högheten och den isande isoleringen kring vår historias största
tragiska gestalt.

207

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 10 02:40:24 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1940/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free