- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Nittonde årgången (händelserna 1941) /
124

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konstlivet i Sverige 1941. Av Gotthard Johansson - Separatutställningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nordiska konstutställningen i Göteborg.

egna utställningar. I Arwid Karlson och Felix Hatz framträdde två utpräglade
personligheter ur det moderna Skånemåleriet för Stockholmspubliken. För Birger
Ljungquist, som i sina på en gång robusta och utsökta skildringar av nakna
bondflickor blivit kallad »en svensk Renoir», markerade både hans egen utställning och
hans deltagande i ett par grupputställningar en konstnärlig höjdpunkt. En konst
i jäsande utveckling visade Evert Lundquists utställning, som vittnade om en
dramatisk koncentration både i det själsliga uttrycket, den syntetiska formen och den
tätt murade färgen. Den naivistiske Hagalundsmålaren Olle Olsson, vars debut för
några år sedan blev en enastående framgång, återkom med en utställning, som till
fullo bestyrkte äktheten i hans begåvning. En avgjord utveckling fann man också
hos ett par andra av de senaste årens mest uppmärksammade debutanter, den
inåtvände skånske färgdiktaren Osvald Larsson och den vildromantiske
Norrlands-målaren Rune Sigvard. Svårare är det att välja några namn från årets otaliga
debututställningar. Påfallande är emellertid den måleriska kultur, som man ofta
möter hos de unga och icke sedan 80-talet förefaller att ha varit så stor och
allmänt spridd. Den finns hos den subtila norrländskan Vera Frisén lika väl som hos
den kvickögda skånskan Brita Klercker-Hatz, hos den försynte stockholmaren Nils
Fredricsson lika väl som hos den över ett tyngre register spelande dalkarlen
Björn Julin. Mot den spröda och dämpade färgmusik, som dominerar i det mesta
av detta måleri, bryter sig den monumentala hållningen hos Svensk-franska
konstgalleriets främsta unga krafter, Helge Franzén och Rune Hagman.

’124

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1941/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free