- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Nittonde årgången (händelserna 1941) /
210

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmåret 1941. Av Martin Rogberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

Överst Herbert Marshall och Albert Basserman i »Utrikeskorrespondenten» samt Joachim
Gottschalk och Paula Wessely i »Två människor», i cirkeln Robert Montgomery i »Hertigen av
Chicago», nederst fr. v. John Justin och June Duprez i »Tjuven i Bagdad», Margaret Lockwood och
Emlyn Williams i »Komplott» samt Michèle Morgan i »Himlens musikanter».


Att Amerika förmår prestera annat än habil vardagsvara ådagalades även under
1941 utan att någon enstaka film nådde det toppmärke som året förut sattes av
»Vredens druvor». »Brevet», efter en novell av Somerset Maugham, var ett stycke
morbid kvinnopsykologi i rafflande exotisk ram; Bette Davis gav huvudrollen med
finslipad perfektion och William Wylers regi förtätade atmosfären på franskt
maner. Allt annat än banal var »Änglar över Broadway», även den en
atmosfärstudie, från New Yorks stora nöjesgata, präglad av författaren och regissören Ben
Hechts personlighet; ypperliga rollprestationer utfördes av Thomas Mitchell som
ett alkoholiserat geni och John Qualen som en stackars kuvad kontorsslav. Fyra
tidiga enaktare av O’Neill hade lämnat stoff till »Den långa resan hem» i John
Fords energiska regi, en film som gav ett splittrat helhetsintryck med enskildheter
av utomordentlig kraft. Som en satir över amerikansk framgångskult kunde
»Mannen med järnnävarna» uppfattas, en New York-rapsodi som med kolportagemässiga
detaljer blandade litterära reminiscenser från Thomas Wolfe. Bortom
allfarsvägarna gick slutligen två komedier, »Min ande på villovägar» och »Hertigen av
Chicago», bägge av kallhamrat humoristisk läggning och med Robert Montgomery
som intelligent tolkare av huvudrollerna.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:07:54 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1941/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free