- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugonde årgången (händelserna 1942) /
238

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rundradion 1942. Av fil. lic. Sven Wilson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tidsläget torde tydligast avspegla sig i föredragsavdelningens program, som i stor utsträckning
handlade om svensk demokrati och andra nationella värden, om militära frågor, om ekonomiska
problem, om utrikespolitiska aktualiteter. Det räcker med att nämna några programrubriker:
»Svensk rätt och svenska rättigheter», »Hemortsförsvaret», »Svenska soldater», »Ur svenska
flottans hävder», »Under knapphetens kalla stjärna», »Arvet från Aten», »I brännpunkten». Den
sistnämnda serien gav aktuella bilder från de delar av världen, som just vid föredragets håillande
befunno sig i världshändelsernas centrum, t. ex. Kaukasus, Nordafrika, Ostindien, Iran. Vid sidan
av dessa serier, som delvis tillrättalades för fortsatta studier i studiecirklarna, förekommo sådana
som »Vår stämma», en litterär serie, »Vi och vårt arbete», en inventering av aktuella sociala
problem, »Livets och dödens problem», ett antal akademiska debatter i Uppsala om biologiska
och andra därmed sammanhängande spörsmål. Krönikespel, rapsodier, diskussioner, föredrag om
minnen och resor, om teknik och geografi, krönikor ocli kåserier hade sin givna plats bland de
till ett tusental uppgående föredragsprogrammen.

Reportagen sysslade givetvis också i stor utsträckning med aktuella krisförhållanden och
militära frågor. Radiotjänsts reporter deltogo i övningar och manövrer både i luften, till lands och
till sjöss. Radions arbete att i olika former av reportage presentera land och folk fortsatte. Arets
besök gällde svenska öar samt Uppland, Skåne, Halland, Bohuslän och Norrland.

Radioteatern följde under året huvudsakligen en nordisk linje. Delta framgick av titlarna på
årets fyra stora serier: »Tor Hedbergs dramatik», »Kaj Munks dramatik», »Svenskar» och
»Svenska äventyr». I de bägge sistnämnda serierna presenterades nya, direkt för radio skrivna
krönikespel om berömda svenskar. I Kaj Munk-serien hade den svenska radion tillfälle att bjuda de
svenska lyssnarna inte bara prov på nutidens främste nordiske dramatikers verk utan också på flera
urpremiärer för Sverige, bl. a. hans största verk, Herodesdramat »En idealist» i Olof Molanders
regi. Vid sidan av Tor Hedberg voro många andra svenska dramatiska författare livligt
företrädda i radioteaterns repertoar. Det räcker med att nämna August Strindberg, Vilhelm Moberg,
Herbert Grevenius, Tora Nordström-Bonnier, Eyvind Johnson, Ivan Oljelund, Harry Blomberg,
Dagmar Edquist, Gustav Sandgren och Erik Wilhelm Olson. Många av årets svenska radiopjäser
voro urpremiärer.

Radioteatern gav under året 212 föreställningar, och kraven på omväxling i repertoaren voro
alltså stora. Utländsk dramatik, klassisk och modern, var därför också rikt representerad. Aret
inleddes med Shelleys »Den befriade Prometheus», som gavs på nyårsdagen i ny svensk
översättning av Anders Österling, i speciell radiobearbetning av Hjalmar Gullberg och med för ändamålet
komponerad musik av Lars-Erik Larsson. I fortsättningen bjödos på flera
Shakespeare-föreställ-ningar, bl. a. »Hamlet» med Lars Hanson i huvudrollen. Den franske dramatikern Pagnols trilogi
»Marius», »Fanny» och »César» gavs för första gången i sin helhet i svensk radio. Bland andra
större utländska pjiiser böra nämnas »En resa i natten» av Sigurd Christiansen, Gerhart
Haupt-manns »Ilanneles himmelsfärd», Drinkwaters »Abraham Lincoln» och Kleists »Penthesilea».

Ett par operetter, »Zigenarkärlek» och »Fågelhandlaren», samt två operor, »Hoffmanns äventyr»
och »Carmen», gåvos av radioteatern i speciell studiobearbetning.

Radiomusiken upptog i genomsnitt 45 % av hela sändningstiden. Att i detalj gå in på de olika
programmen och prestationerna är därför omöjligt. Vare nog sagt att musikavdelningen fortsatte
med de stora symfonikonserterna, vilka varje månad under säsongen presenterade något speciellt
lands musik, med de rapsodier om musikaliska verk eller stora musikmästare som ville bidra
till en ökad förståelse för musiken, med de stora underhållningspotpurrierna, med
gissningstävlingar och folkmusik, med lyriska sviter och glada visor samt med tusen och en andra
musikprogram i olika former och arrangemang. Samarbetet med konsertföreningarna och Operan
fortsatte. En rad utländska solister och dirigenter kunde trots krig och avspärrning engageras både
från kontinenten och från England, t. ex. Furtwängler, Sargent, Backhaus. Ett särskilt intimt
samarbete rådde givetvis med Finland och Danmark, varvid utbyte av dirigenter och solister vid
flera tillfällen ägde rum.

Radiotjänsts samarbete med utlandet var i övrigt av naturliga skäl begränsat. All kontakt med
länderna utanför Norden var emellertid icke avbruten, överföringarna från Berlin och Budapest

238

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:08:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1942/0238.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free