- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugoandra årgången (händelserna 1944) /
214

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Rundradion 1944. Av fil. lic. Sven Wilson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blem. Serierna hette »Vj öppnar ett fönster» och »Vi i våran klubb». Skolradions
program under 1944 kännetecknades av större variation i framställningsformerna
och ett ökat tillvaratagande av landsortens resurser.

Årets viktigare diskussioner och samtal voro:

19/1 Studier som hobby.

26/1 Arbete och löner efter kriget. (X Fackligt Forum)

27/1 Beredskapströtthet och fredsoptimism.

27/1 Frainlldsvyer hos trafikexperter. (I K.A.K.)

4/2 Huvudstad och landsort.

23/2 Du dansar, bleka ungdom. Diskussion om ungdomens sexualmoral.

1/3 »Som en av våra egna». Samtal om norsk litteratur.

7/3 Söndagshelgden.

15/3 Vila eller arbete. Diskussion om skolungdomens ferier.

29/3 Skall mitt barn pröva till högre skola?

25/4 Universitetsstudent kontra storstadsstudent. (På Stockholms högskola.)

4/5, 15/5 Krigets biologi.

9/5 »Guds ord till andakt». (Vid kyrkliga mötet.)

21/5 Uppbyggnadsarbetet.

16/6 Vad kan vi veta om efterkrigsproblemen?

20/6 1 samhällets tjänst. Samtal om arbete och människor.

21/9 Med sikte på framtiden. Diskussion i sexualfrågan.

27/9 Swing, gammaldans eller ingen dans alls.

2/10 Kristendom och religionsfrihet.

19/10 Idrottens svans. (På A.B.F. i Uddevalla.)

Radioteatern hade under 1944 omkring 110 föreställningar. Huvudserierna hette
under våren Frihetens drama och Nordisk dikt och gärning, under hösten Sigfrid
Siwertz’ dramatik och »Kvinnor inför rätta». Vid sidan av dessa serier, av vilka
särskilt den förstnämnda, som omfattade Schillers Wilhelm Tell, Macowans Heliga
morgon, Malmbergs Excellensen, Lope de Vegas Fårakällan, Dalund-Wahlströms
I denna natt och Lindemanns Den frihet väl kan bära, hade en på grund av sitt
ämnesval slående aktualitet och där varje drama fick ett bekräftande efterspel i
kvällsnyheternas frontrapporter, förekommo framföranden, varav många
urpremiärer, av svenska och utländska skådespel, av klassiska och moderna dramer,
komedier, krönikespel, operetter och sångspel. Av krönikespelen kan särskilt
nämnas den under året avlidne norske professor Fredrik Paasches Snorre
Sturlas-son, Hans W:son Ahlmanns om A. E. Nordenskiöld samt höstens två program i
serien Kvinnor inför rätta, i vilken Jeanne d’Arc och Maria Stuart levandegjordes.
Av Sigfrid Siwertz’ verk gåvos under hösten Ett brott, Medelålders herre och
Renässanssängen. Ytterligare ett par föreställningar att nämna äro ryssen Ostrovskijs
Ovädret, dansken Nathansens Innanför murarna, Ibsens Peer Gynt, som gavs i
norska veckan, och Marika Stiernstedts Attentatet. Av operetter och sångspel kunna
nämnas Lehårs Tsarevitj, Offenbachs Frihetsbröderna, Millöckers Madame
Du-barry, Kålmàns Djävulsryttaren, Benatzkys Vita hästen med Max Hansen, Hladisclis
Svarta Tuppen och Blanche’s Herr Dardanell och hans upptåg på landet. Bland
nya kabarelinslag nämnas bl. a. de speciella radiorevyerna samt programpunkten
»Välkomna till oss», i vilken senare lyssnarna själva inbjödos att medverka. Till
teateravdelningen hör också den litterära uppläsningen. Lyssnarna fingo som
förut stifta bekantskap både med klassisk och modern prosa och lyrik. Den
tidigare prövade idén med en radioföljetong återupptogs under hösten, då Selma
Lagerlöfs Löwenskjöldsskildringar bildade stommen i en rad förmiddagsprogram.

Musikavdelningen fick försöka att inom den begränsade sändningstiden efter
hand tillfredsställa publikens starkt skiftande smak. Orkesterverksamheten följde
hela året den principen, att var och en av de olika orkestrarna skulle odla
en viss repertoar och att de i dem ingående musikerna skulle ha
specialutbildning och intresse just för den musik, som hans orkester satts att utöva.
Radiotjänsts symfoniorkester och Stockholms radioorkester under ledning av Tor Mann,

’214

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:08:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1944/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free