- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugotredje årgången (händelserna 1945) /
174

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musikaliska tilldragelser 1945. Av Kajsa Rootzén - Händelser på Kungl. teatern - Konsertverksamheten i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ringen. Den unge Sixten Ehrling kunde också lovordas för ett gott arbete som
musikalisk ledare, liksom de på scenen agerande, bland vilka främst märktes
Arne Wirén, Einar Beyron, Gurli Lemon-Bernhard, Inge-Gerd Norlin, Gertrud
Pålson-Wettergren och Léon Björker. För scenbilderna svarade Birger Bergling.

Utom dessa båda verk uppfördes som nyheter för Stpckholm ytterligare tre
operor, nämligen den tjeckiske tonsättaren Karel Weis’ »Den nattlige gästen» från
1901, brasilianaren Carlos Gomez’ »Guarany» från 1809 och Nikolaj
Rimskij-Korsa-kovs »Tsarbruden» från 1898. Bland dem hade »Guarany» ett visst
kuriositetsintresse som en nästan häpnadsväckande konsekvent Verdi-imitation, och
»Tsarbruden» blev, trots verkets brist på dramatisk nerv, en fängslande föreställning
tack vare Issay Dobrowens, dirigentens, ypperliga regi. Huvudrollerna i denna
ryska opera innehades av Hjördis Schymberg, Brita Ewert och Joel Berglund, och
i den brasilianska uppträdde bl. a. Conny Söderström, Henriette Guermant och
Sigurd Björling. Sistnämnde sångare kunde emellertid fira en större konstnärlig
triumf som dominerande figur i »Den nattlige gästen», ehuru operan i och för sig
verkade ganska misslyckad.

På balettens spellista förekom detta år inga egentliga nyheter, men till hösten
nyinstuderades ett par Fokin-kompositioner: »Sylfiderna» och »Schéhérazade».
Som Kungl, teaterns gäster under året framträdde vid vissa föreställningar Jussi
Björling, Björn Forsell, Jorma Huttunen, Gjurjga Leppée, Torsten Ralf och Harriet
Selin. Dessutom gästspelade Max Hansen åter i Offenbachs »Sköna Helena»,
vilken operett stod kvar från året förut som lättare vårprogram.

Oscarsteatern fullföljde under vårterminen sin fjolårssuccé »Serenad» och tog

på hösten upp Johann Strauss’
»Läderlappen» i reviderad
upplaga och med gästspel av en
dansk artist: Hans Kurt, en
norska: Randi Heide-Steen och
en finländska: Gerda Ryselin.
En purung svenska, Carina
Portnow, debuterade med stor
framgång som Adéle.

Konsertverksamheten i
Stockholm.

Stockholms Konsertförening
införlivade med sin repertoar
följande nya svenska verk:
Kurt Atterberg: Symfoni n:r 8;
Karl-Birger Blomdahl:
Symfoni; Gunnar Ek: Pianokonsert;
Gunnar de Frumerie:
Symfonisk ballad för piano o. ork.;
Hilding Hallnäs: Sinfonietta
pastorale; Ivar Hellman:
Serenad för stråkork.; Albert
Henneberg: »I brytningstider»,
symfon. dikt; Edvin
Kallstenius: Passacaglia; Erland von
Koch: Svit ur »Askungen»;
Gösta Nystroem: Sinfonia con-

Einar Beyron som Aslolf i Rosenbergs
»Lycksalighetens ö».

174

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:08:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1945/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free