- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugosjätte årgången (händelserna 1948) /
165

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musik och dans. Av Kajsa Rootzén - Ur den internationella musikkrönikan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ur den internationella musikkrönikan

Utomlands var musikåret 1948 synnerligen rikt på speciella evenemang och
festligheter. Musikfester ägde sålunda rum i bl. a. Aix-en-Provence (Mozartspel),
Amsterdam (ISSM:s årsfest), Bryssel, Cambridge, Cannes, Canterbury,
Cheltenham (nutida engelska tonsättare), Edinburgh (internationell musik- och
teaterfest), Eisenstadt (Haydnspel), Florens (Maggio musicale), Lucerne, Prag
(internationell musikfest med kritikerkongress och pianisttävlan), Salzburg,
Strasbourg och Venedig. I Bayreuth anordnade på försommaren Institut für neue
Musik en musikpedagogisk kongress under titeln "Die neue Musik im Unterriclit",
i Scheveningen pågick vid ungefär samma tid en internationell musikertävlan, och
i oktober var Budapest platsen för en liknande tävlan, som förbundits med en
hyllning av Béla Bartöks minne.

I anslutning till urpremiären i Moskva på en ny opera, "Den stora vänskapen"
av Muradeli, publicerade kommunistpartiets centralkommitté en mycket amper
kritik av inte bara nämnda operaverk utan av den ryska samtidsmusiken över
huvud och dess s. k. formalistiska tendenser, och härvid dekreterades att
tonsättare som Muradeli, Prokofjev, Sjostakovitj m. fi. ovillkorligen måste
vinnlägga sig om att bättre tillmötesgå det ryska folkets krav på en social och
allmän-åtkomlig musik.

I Venedig grundades ett Vivaldi-institut under ledning av tonsättaren G.-F.
Mali-piero. I Milano var det premiär på en Mässa för kör och blåsarkvintett av Igor
Stravinskij; i London på samme tonsättares "Scènes de ballet" i koreografi av
Frederic Asthon; i Paris uppfördes bl. a. ett nytt instrumentalverk av Arnold
Schönberg, "Thema med variationer", och ett av Olivier Messiaen, "Trois Tala";
i Leipzig operan "Nachtschwalbe" av Boris Blacher; i Amsterdam Hendrik An-

driesens opera "Philomele" och i Wien
en ny symfoni av Egon Wellesz.

I Chicago presenterades Hilding
Rosenbergs oratorium "Johannes
uppenbarelse" under kompositörens egen ledning, i
New Yorks radio en "folklig" opera av
Kurt Weill, "Down in the valley". I
Boston utsågs den franske dirigenten
Charles Münch att våren 1949 efterträda
Ser-gej Kussevitskij som ordinarie ledare för
stadens orkester.

Bortgångna under året: I Sverige: Erie
Bengtson, Ernst Ellberg och Edwin
Skärby. I utlandet: tonsättarna Umberto
Gior-dano (Italien), Sigurd von Hausegger
(Tyskland), Franz Lehàr (Österrike),
Manuel Ponce (Mexico) och Ermanno
Wolf-Ferrari (Italien), violinisterna
Mathieu Crickboom (Belgien) och Georg
Ku-lenkampff (Tyskland), två polska
pianister: Ignaz Friedman och Raoul
Koczal-ski, och en engelsk: Frederic Lamond
samt den tysk-engelske tenoren Richard
Tauber.

Isa Quensel och Bernhard Sönnerstedt i "Porgy
och Bess" på Stora Teatern i Göteborg.

165

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 8 11:33:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1948/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free