- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugosjätte årgången (händelserna 1948) /
168

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Filmen. Av Ellen Liliedahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

film beskärdes "Djävulen i kroppen", en passionshistoria av ovanlig
känslointensitet i stramt artistisk formgivning. Den publika framgången blev däremot
minimal för "Det segrande korset", ett livfullt och ståtligt krönikespel kring Henri
Dunant, röda korsets skapare, samt "Farrebique", ett bildkonstverk av
dokumentarisk karaktär från franska landsbygden.

Sent omsider visades dansken Dreyers märkliga drama från häxprocessernas
tid, "Vredens dag", mottaget med största intresse av kritiken och en liten
intellektuell publik men hastigt avfört från repertoaren. Italien gick däremot fram i
det allmänna intresset, främst genom Rossellinis rapsodiska och realistiska
"Befriande eld" ("Paisa") och Luigi Zampas idylliska "Leva i fred", av diametralt
olika karaktär men båda med motiv från krigsåren. Ett spännande ämne ur
verkligheten hade norrmännen, i samband med fransmän, tagit upp i "Kampen
om atombomben", där förspelet och attentatet mot Rjukananläggningarna för fram-

Lars Hanson i "Intill helvetets portar" samt George Fant och Adolf Jahr i "Främmande hamn".

ställning av tungt vatten verkningsfullt återberättades. Av årets ryska filmer
må nämnas tredje och sista delen av Gorkijbiografien, "Mina universitet". Den
tyska efterkrigsproduktionen representerades bäst av Helmut Käutners intima
och finstämda kavalkad från Hitleråren, "Autostrada", samt "Mördarna finns
mitt ibland oss", en skakande expressionistisk uppgörelse med nazimentaliteten
i berlinsk ruinmiljö. Slutligen företräddes Österrike av den geniale Pabsts
återgivning av en judepogrom i 80-talets Ungern, "Den förlorade sonen".

Statens biografbyrå passerades under 1948 av 22 670 filmer, därav förstaexemplar 1 639. Av
filmerna var 17 889 svenska, 3 479 amerikanska, 612 engelska, 284 franska, 44 tyska och 362
övriga utländska. Metertalet granskad film utgjorde 7 008 013 m (mot 7 481 973 under 1947). Den
inspelade filmlängden utgjorde 5 686 400 in, naturbilder och journaler 1 321 613 m. För såväl
vuxna som barn tilläts 3 983 403 m, endast för vuxna 2 996 735 m. Helt förbjudna blev 27 875 m.

Svenska filmer
som under året hade premiär i Stockholm

Banketten; officin Terrafilm; regi, manus
och produktion Hasse Ekman; i
huvudrollerna Eva Henning, Hasse Ekman, Sture

168

Lagerwall, Birger Malmsten, Sven Lindberg,
Ernst Eklund, Elsa Carlsson.
Dit vindarna bär; Svea-Film; Åke Oh-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 8 11:33:44 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svda/1948/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free