- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugosjunde årgången (händelserna 1949) /
156

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musik och dans. Av Kajsa Rootzén - Musikdramatiska tilldragelser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Musik och dans 1949

Av KAJSA ROOTZÉN
Musikdramatiska tilldragelser

Vid Kungl, teatern skedde under året den regimförändring, som
bestämts föregående höst: efter fullföljd vårtermin lämnade Harald André
chefsposten och efterträddes av hovsångaren Joel Berglund. I slutet av augusti
framlade den nye chefen — vid en sammankomst i Publicistklubben — sin officiella
programförklaring, vari han bl. a. berörde de nyengagemang som gjorts av dels
den engelske balettmästaren Antony Tudor, dels regissören William Wymetal,
och med accent på vikten av dubbla rollbesättningar utlovade en grundlig
omvårdnad av standardrepertoaren, men också beklagade att en av myndigheterna
anbefalld nedskärning av teaterns utgifter skulle tvinga till stor
återhållsamhet med såväl premiärer på nya verk som gästspel av främmande artister.

Några helt nya musikdramer upptogs heller inte av Kungl, teatern. Genom
repriser blev dess repertoar dock till en viss grad utökad. I januari presenterades
sålunda en föreställning av Donizettis "Don Pasquale", iscensatt av Hans Busch,
dirigerad av Lamberto Gardelli och med Sven Nilsson, Hjördis Schymberg, Arne
Hendriksen och Hugo Hasslo i huvudrollerna, och i början av april återupptogs
Mozarts "Don Juan" med Åke Collett och Carl-Axel Hallgren alternerande i
titelrollen. Under höstterminen bjöds först, i september, en nyinstudering av Bizets
"Carmen" med Sixten Ehrling som dirigent, William Wymetal som regissör och
den norska sångerskan Eva Gustavson i titelrollen. I oktober följde en repris på
Tjajkovskijs "Spader dam", vilken såväl musikaliskt som sceniskt instuderats av
Issay Dobrowen och vari huvudrollerna framställdes av Einar Beyron, Isa Quen-

_ sel och Birgit Nilsson. Vid det

traditionella framförandet av
Wagners "Nibelungen Ring" i
december hade flera partier
nybesatts, och bl. a. uppträdde
Brita Hertzberg för första
gången som Brynnliilde i
"Valkyrian" och "Ragnarök",
Birgit Nilsson som Sieglinde i
"Valkyrian" och Brynnhilde i
"Siegfried", Margareta
Bergström som Fricka och Gösta
Björling som Mime.

Benjamin Brittens "Lucretia" på Stora Teatern i
Göteborg, Evy Tibell och Olle Sivall i berättarpartierna.

I början av november
lämnades under ett par kvällar
rum för ett remarkabelt
gästspel, i det en ensemble från
Stora teatern i Göteborg fick
tillfälle att även för
stockholmspubliken presentera
Benjamin Brittens egenartade
opera "Lucretia", vilken —
iscensatt av Poul Kanneworff och
dirigerad av Styrbjörn
Lindedal — ett par veckor tidigare

156

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 7 20:15:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1949/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free