- Project Runeberg -  Svenska Dagbladets Årsbok / Tjugosjunde årgången (händelserna 1949) /
159

(1924-1944)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Musik och dans. Av Kajsa Rootzén - Konsertverksamheten i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brittens "Canadian Carnival", Honeggers Concerto da camera för flöjt, engelskt
horn och stråkar och en svit ur Sibelius’ musik till "Det gamla spelet om Envar".
Ordinarie ledare var Sten Frykberg, som dock ett par gånger tillfälligt lämnade
plats för gästdirigenter, i ena fallet Tor Mann, i det andra Hans
Schmidt-Isser-stedt.

I mars månad gavs en konsert av Rotterdams filharmoniska orkester under
Eduard Flipse med bl. a. Sex symfoniska epigram av Willem Pijper på
programmet.

Kammarmusiken odlades som förut främst av Intim Musik och Fylkingen. I
Intim Musik, som detta år gästades av Nuovo Quartetto italiano och Ungerska
kvartetten, framfördes ffg. Béla Bartoks femte och sjätte stråkkvartetter, Dmitrij
Sjostakovitjs andra stråkkvartett, Alan Rawsthornes Tema med variationer för
stråkkvartett och Gabriel Piernés Variations libres för violin, viola, cello, flöjt
och harpa. Fylkingen, som under vårterminen firade femtonårsjubileum och
på hösten beviljades kommunalt anslag till sin fortsatta verksamhet, prövade på sin
linje ett par nya uppslag. En av dess konserter var sålunda anlagd som en
musik-gissningstävlan och en annan, efter franskt mönster, som ett s. k. tribunal, varvid
den framförda musiken debatterades av först en "åklagare" och en
"försvarsadvokat" och därpå i fri diskussion av representanter för den närvarande
publiken. Ytterligare en särpräglad konsert
ägde rum då engelsmännen Carl Dolmetsch
och Joseph Saxby musicerade på gamla
barockinstrument. Nya verk på
Fylking-ens spellista var bl. a. Bartöks fjärde
stråkkvartett; Conrad Beck, Stråktrio;
Manuel de Falla, Concerto för cembalo,
flöjt, oboe, klarinett, violin och cello;
Jacques Ibert, Trio för violin, cello och
harpa, samt Arnold Schönbergs
sångcykel "Das Buch der hängenden Gärten".

Utanför nämnda abonnemangsserier
uppträdde Lettiska stråkkvartetten och
den danska Jespersen-trion, och
dessutom gav en nybildad abonnentförening,
kallad Kammarmusikföreningen, en serie
halvoffentliga konserter med uteslutande
modern musik på repertoaren. I samband
med hundraårsminnet av Chopins död
anordnades under hösten officiella
jubileumskonserter av såväl Musikaliska
akademien som Nationalmuseum.

Egna konserter gavs av bl. a.
sångartisterna Marian Anderson, Elly Bergfors
(debut), Lis Broge, Olga Coelho,
Ellabel-le Davis, Kathleen Ferrier, Beniamino
Gigli, Mack Harrell, Käte
Heidersbach-Källe, Victoria de Los Angeles, Marimi
del Pozo, Paul Robeson, Meri Torkler
och Molly Åsbrink, violinisterna Lilia
d’Albore, Lars Frvdén (debut), Ida
Hän-del, Nathan Milstein, Mona Nordin
(debut), Isaac Stern, Camilla Wicks, Maurice
Wilk och Edit Wohl, cellisterna Afrem

159

intony Tudor, Operans nye balettmästare, i sin klädloge
»medelbart före ett uppträdande vid Svenska Dagbladets
julmatiné på Kungl, teatern.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 7 20:15:05 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svda/1949/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free