- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
5

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MIMISKT UTFÖRANDE

AF

EDDASÅNGEN.

5

besvärjning, Andra qvädet om Sigurd, Fafners
sång. Sigurdrifvas sång, Brynhilds färd till Hel;
andra, såsom V af t hr unders sång, Fjols vinns sång’
11 a ti ii g a skada, hafva blott en eller annan strof, som
är i berättande stil, men hafva föröfrigt samtalsformen.
Ja, äfven de rent episkt anlagda sångerna röja en stark
benägenhet att öfvergå i dialog, så t. ex.
Hammar-hämtningen, Qvädet om Helge Hundingsbane m. fl.
Då dialogen är första vilkoret för dramatisk form, enär
genom den angifves, att författaren eller berättaren träder
tillbaka och låter de i dikten förekommande personer i
eget namn emot hvarandra uttala och försvara sina skilda
intressen, hvilket just utgör en af de väsentliga egenskaper,
hvarigenom dramat skiljer sig från de båda andra arterna
af poesi: så synes oss Eddasångernas af gjorda förkärlek
för dialog bevisa, att det dramatiska sinnet hos våra
förfäder icke saknat liflighet.

Man har också uppställt den förmodan, att dessa
sånger blifvit i någon teatralisk form utförda. "Det hela eger
ett så mimiskt skaplynne, är en så lefvande tafla af
handling, att man ovilkorligen dermed vill förena begreppet
om ett skådespel," yttrar RydquistJ). Det är icke
omöjligt, att Eddans qväden blifvit afsjungna eller reciterade
under i min- ocli åtbörd-spel samt till och med äfven _
beledsagats af instramentalmusik; men om utförandet skett
af flera personer, hvilka tagit hvar sin roll och framställt
denna, är svårt att afgöra. Bevisande för ett sådant
teatraliskt utförande liar man funnit den omständigheten, att
så väl uti de dialogiska sångerna som ock uti dem, hvarest
dialogformen är den förherrskande, stundom förekomma
berättande leder uti obunden stil, hvilka afbryta dialogen
och merendels tillkännagifva hvad som tilldrager sig,
innan en ny afdelning af samtalet börjar. Ur "Sången om
Fafner" meddela vi som exempel sångens början. Efter en

2) Rydquist, 3. o. s. 170.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free