- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
53

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65 andliga skådespelets ursprung ur kulten.

fantasiens väg söka tränga till hjertat, som det måste vara
henne angeläget att så djupt som möjligt hos folket
in-pregla (len heliga historien och dymedelst de höga
sanningar, som i den uttalas. Vid de stora kyrkohögtiderna
blef det sålunda brukligt, att äfven bildligt åskådliggöra
festevangeliets innehåll: så uppställdes vid jultiden i
kyrkorna en krubba till minne af Kristi födelse, och vid den
tillbådo och offrade de helige tre konungarna; långfredags
eftermiddag nedlades ett krucifix uti ett inom templet
in-redt grafkapell och påskmorgonen upptogs det åter ur
grafven; på himmelsfärdsdagen uppdrogs Kristi bild i
kyrkhimlen och satans brinnande bild nedstörtades.
Några förmena väl att dessa nn nämnda bruk äro yngre än
de tidigast skrifna andliga dramer’), men sannolikt är
det dock uti dylika enkla symboliska handlingars förening
med de nyss omtalade växelsångerna, som man har att söka
det kyrkliga dramats ursprung. Till en början bestod en
sådan handling blott deri, att personerna kommo, gingo,
svängde rökelsekaren och afsjöngo de bibelvers, hvilka hade
afseende på den firade kyrkohögtiden. Denna enkla
början utvidgades ytterligare derigenom, att personerna
öfver-togo bestämda roller i den heliga handlingen. Påskdagen
uppträdde tre prester, klädda som qvinnor, och gingo med
rökelsekaren till grafven, sjungande:^uis revolvet nobis
lapidem? en annan prest, klädd som engel, sittande på
grafven, frågade sjungande: quem quæritis? hvarpå de
förre svarade: Jesum Nazarænum, och fingo så till svar:
Nou est hic 8). Mera dramatisk anläggning erhöllo dessa
föreställningar, då utom qvinnorna, äfven Kristus,
lärjungarna, Maria Magdalena infördes, och körer, duetter
och terzetter omväxlade. Ursprungligen föredrogs i dessa
växelsånger endast den latinska bibeltexten efter Ver si o
Vulgata; men snart slöto sig dertill rimmade latinska
versar, hvilka behandlade ämnet för dagen. Ännu i 13:de

’) Så Schack, s. o. s. 45. Jfr vidare Alt, "Theater u. Kirche."

s. 348. — E) Jlone, "Sohauspiele d. Mittelalters." I. s. 7.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0065.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free