- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
68

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68

mysteriets konstvärde.

ven sjelfva den massa ämnen, som skulle bringas inom en
någorlunda öfverskådlig ram, tillät icke att tids- och
rums-enheten sträugt iakttogs. Det var nemligen här ej
fråga om framställandet af blott det afgörande momentet,
såsom i det antika och, ehuru i mindre mån, äfven i det
nyare dramat, under det att hvad som föregått kunde under
handlingens lopp samtalsvis belt osökt framställas; utan
här, der sträfvan efter fullständighet gick hand i hand med
önskan att uppbygga och på alla punkter uppvisa den
gudomliga nådens frambrytande, här voro alla vigtigare
momenter — och deri röjer sig åter mysteriernas episka
lynne — af lika stort intresse, och intet skäl fanns för
att låta det ena åskådligt framställas och det andra blott
omtalas. Men hvad som låg emellan dessa de
betydelsefullare handlingarna, det var alldeles likgiltigt, och
derföre gör författaren fullkomligt obesväradt de
djerfvaste språng i sin framställning. Denua sorglöshet
sammanhänger dock med en ofta ängslig noggrannhet, att
inom det valda momentet icke låta någon enskilt led
oförberedt gå öfver i en annan. Så t. ex. går väl Jesus med sina
lärjungar omedelbart från Kain in i Jerusalems tempel;
men, då hans lidande i samma mysterium framställes och
han föres från Hannas till Kaiphas, Pilatus och Herodes,
inflikas emellan dessa tre scener som fyllnad mellanscener,
i hvilka han fruktansvärdt misshandlas 3J).

Sådan föreställa vi oss anledningen till den
odramatiska behandlingen af tid och rum i det andliga
skådespelet, och detta behandlingssätt blef slutligen så
konventionellt, att det i förening med samma skådespels episka
karakter, med hvilket också denna behandling på det
närmaste sammanhänger, anträffas ej blott i
medeltidsmysterierna, utan äfven i det drama, som i 16:de och i 17:de
århundradet ur mysterierna framgick i Tyskland och
norden, ja, till och med det iöfrigt utbildade verldsliga dra-

aa) Mone, s. o. II. s. ’271—290.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free