- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
70

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

70 det komiskas sammanhang med det onda i mysteriet.

vardt är väl, att Maria Magdalena, en person, som i
passionsmysterierna aldrig saknas och som der representerar
det syndiga men omvända slägtet, uppträder som synderska
sjungande och dansande med lättsinniga ynglingar eller
soldater, föraktande systren Marthas förmaningar. Mera
betecknande är bruket, att på det gräsligaste framställa
frälsarens eller martyrernas plågande, för att derigenom
så mycket tydligare åskådliggöra deras sublima höghet.
Här är en genom naturalistiska öfverdrifter sökt effekt.
I det nyssnämnda af Mone meddelade passionsspelet från
första hälften af 15:de århundradet, framställes en gradvis
stegrad misshandling, under det Kristus från Hannas föres
till Kaiphas, derifrån till Pilatus och vidare till Herodes, ja
slutligen urartar misshandlingen ända till ursinnigt raseri.
Ännu gräsligare framställes martyrernas plågande, såsom uti
franska mysteriet om den heliga Barbara, der författaren
rätt synes hafva ansträngt sig för att öfverbjuda sig sjelf
i påfinnandet af de vildaste och äckligaste plågomedel3S).
Dessa framställningar kryddades alltid af bödlarnas råa och
plumpa skämt, Det tyckes nemligen, som hade
förnämligast framställningen af det onda varit den väg, på
hvilken det komiska inträngt i mysteriet. Och utan tvifvel
ligger en sund känsla till grund för detta förhållande.
Komiskt är det misslyckade sträfvandet efter ett mål, när
detta misslyckandet är en följd deraf, att den handlande,
i sjelf bedräglig inbilskhet om sin förmåga, tager mera
för sig, än han rår med, och i sin djupsinniga enfald
derföre ock väljer de mest förvända medel till målets
uppnående. Och så starkt trodde man på det godas seger,
på det gudomligas kraft, att alla det ondas försök att
göra det segren stridig föreföllo löjliga. Ty om än på
enstaka punkter det onda blef herrskande, så syntes i det
stora hela dess diktan och traktan som en fullkomligt

ligaiide af det ideela, t. ex. i Orcagnas "Dödens triumf," der själen
i kroppsform går ut ur den döendes mun. - 8S) Ebert, s.
o. s. 56.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free