- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
76

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7fi

olika slag af my8terieban0r.

annat sätt tillgick med mysteriernas uppförande i Chester.
Hvarje större skrå hade sin bana, på hvilken speltes ett
at’ skråmedlemmarna inöfvadt stycke; pingstdagen bittida
på morgonen började logarfvarua att på sin bana utanför
abbotshuset spela det första stycket — "Lucifers fall," —;
derefter rullades denna bana till mayorns hus, der samma
stycke spelades, under det att detta skrå på förra stället
efterträddes af ett annat, som spelade andra stycket af
det stora passionsspelet o. s. v.; sålunda aflöste vagnarna
hvarandra, och på alla de bestämda platserna blef hvarje
särskilt stycke speladt50). N id högtidliga tillfällen, såsom
i Paris vid Ludvig XI:s intåg, byggde man på olika
ställen i staden särskilta banor, på hvilka konungen vid sitt
genomtåg fick att se ett moment efter ett annat af den
heliga historien. Voro banorna anbragta på torg eller
vidsträckta öppna platser, blef banan utdragen på
bredden, och så många afdelningar uppställdes bredvid
hvarandra. som olika bild-ramar för de olika momenterna voro
uödiga. Eller ock ställde man tre banor bredvid
hvarandra i trubbiga vinklar, och åskådarna vände sig, allt
efter som handlingen fortskred, från den ena till den
andra51). Uppbyggdes åter skådebanan vid ändan af en
gata — hvilket ansågs synnerligen beqvämt, emedan då
de närliggande husens fönster kunde begagnas som loger
—, så nödgades man gå i höjden och uppreste ilera
afdelningar öfver hvarandra. Vid en representation i Metz år
1427 hade skådebanan nio våningar. Det vanligaste var
dock tre; och så inrättades den egentliga mysteriebanan i
Frankrike. I bakgrunden af ett bredt, men föga djupt
podium steg denna bana upp i tre afsatser. Genom två
pelare delades dessa våningar i tre lika afdelningar, af
fransmännen kallade loges. Den mellersta afdelningen i
nedra våningen föreställde helvetet och var tillsluten med
en port eller stundom med ett konstigt inrättadt gap,

50) Ulrici, s. o. I. s. 23. —

5I) Devrient, s. o. f. s. 56.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free