- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
81

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

musikaliska beståndsdelar 1 mysteriet.

81

lviistns, Fadren, apostlarna och englarna här liksom på
målningarna begagnat antingen prestskruden eller en
idealiserad, om antiken påminnande kostym.

Vid skådespelets början eller då en ny afdelning
deruti vidtog, manades den stormande mängden till tystnad,
i det antingen härolden utropade eller en kör afsjöng:
Silete eller Silentium babete.

Då mysterierna framgått ur den kyrkliga kulten, måste
de redan från början haft betydande musikaliska
beståndsdelar. De älsta andliga spelen bestodo uteslutande af
sång, och vi hafva ofvan sett, att, då öfversättningar
bifogades den latinska kyrkotexten, blef denna sednare
fortfarande sjungen. Om än sedermera talet intog förnämsta
platsen, blef dock aldrig det musikaliska fullkomligt
undanträngdt. Moiie säger om dessa spel, att de voro till
det mesta melodramer, till en del deklamerade, till en del
sjungna, med musikalisk ouverture 63). Vanligen inleddes
stycket med sången: Veni Sancte Spiritus, hvari
äfven åskådarne deltogo; och under styckets förlopp
af-sjöngos andliga körer emellan scenafdelningarna,
äfvensom ett allmänt afsjungande af hymnen "te Deum
lau-damus" vanligen afslutade stycket. Stundom kunde väl
äfven en sång af verldsligt innehåll förekomma, såsom i
ett fransyskt passionsmysterium, der Maria Magdalena och
några andra verldens barn sjunga "des c han sons
nou-velles pour mener joyeuse vie" ").

Vi hafva i det föregående på ett par ställen fästat
uppmärksamheten på den öfverensstämmelse, som råder
emellan medeltidsteatern och den samtida målarekonsten.
Planen för vårt arbete medgifver icke anställandet af en
utförlig jemförelse emellan båda, hvilken vi tro skulle
kunna genomföras i mångfaldiga enskiltheter. Här må
det endast tillåtas oss att påpeka, att begge till en
början uteslutande behandlat religiösa ämnen, begge tjenat

63) Mone, Altt. Schausp. s. 23, not. — 6l) Ebert, s. o. s. 47.

6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 22 18:28:31 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svdramat/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free