- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
102

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

102

tretton dedagsstjernan.

fetiorna om Kristus och disputerade med fariséerna om
deras utläggning, hvarefter jungfru Maria med barnet på
en åsna, förd af Josef, drog igenom staden, uuder det att
en glänsande stjerna, hängande på en från ena ändan af
gatan till den andra spänd lina, drogs framför dem. —
Som bekant, behandlades äfven trettondedagens text i
särskilta deröfver skrifna skådespel.

Det synes hafva varit det först omnämnda
kyrkobruket, ur hvilket den hos oss öfliga vandringen med
tretton-dedagsstjernan härledt sig. Troligen har väl under
tidernas lopp den förändring vidtagits, att prester eller lägre
kyrkotj enare, i stället för att afvakta skänkerna i kyrkan,
gått omkring med stjernan och uppburit dem i husen.
Efter katolicismens fall har seden fortlefvat, men öfvergått
i profana händer och slutligen öfvertagits af den lägsta
folkklassen. På vissa ställen, såsom i Skåne, begynner
man med stjerngången redan julafton ocli fortsätter
dermed intill trettoudedageu, på andra åter är det blott sjelfva
trettondedagen stjerngången eger rum.

De handlande personerna i detta lilla drama utgöras af fem
gossar. Tre af dein föreställa de visa männen och äro klädda i hvita
fotsida skjortor med ett rödt band lindadt om lifvet, ett annat af
olika färg öfver bröstet samt ett tredje om venstra armen. De gå
antingen barhufvade eller bära de en pappersmössa, liknande en
öppen hattkulle, prydd med guld- och silfver-papper eller annat glitter.
Stundom är någon af dem svärtad i ansigtet för att beteckna en man
från "Moriæland." Den fjerde gossen är Stjernekonungen, klädd som
de förra, men alltid med den omnämnda hufvudbonaden; han bär
stjernan, en sexhörnig lyckta af färgadt och oljadt papper, ofta
be-täckt. med målningar ocli upplyst af ett inuti befintligt brinnande
ljus. Stjernan bäres på en käpp eller stång och hålles i en
oafbruten cirkelrörelse111). Den femte gossen är Judas med pungen, klädd

l0) I Tyskland kallas den sång, hvarmed pappersstjernans
kring-vridande beledsagas "Sterndreherlied;" der utgjordes sällskapet
af fyra personer. Flögel berättar, att de i Breslau sjöngo:
"Die heilige drei Könige, alle vier, alle vier,
Die stehen wohl vor der Stubenthür,"
och då han frågade dem, hvem som var den fjerde, pekades på
eng-len, som höll stjernan. Denna person motsvarade sålunda
"Stjern-konungen" hos oss. Flögel, Gescbichte d. Iiomischen. IV. s. 10.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free