- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
139

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HUMANISMENS INFLYTANDE PÅ DRAMAT.

139

Redan från slutet af 15:de århundradet har man andliga
skådespel, hvilka sysselsätta sig med de dogmatiska
frågor, som under reformationstiden trädde främst på
dagordningen; så "Fru Jutta" från 1480 3). Och under de
stridigheter, dem reformationen kallade till lif. användes
ofta dramat som vapen å båda sidor; vi hafva redan
omtalat. att Nicolaus Manuel med sina fastlagsspel i
väsentlig mån indrog till reformationens framgång i Bern. Men
sjelfva den fria och friska uppfattningen af lifvet, hvilken
genom humanismen bereddes, bidrog att för dramat,
liksom för den bildande konsten, vidga kretsen af ämnen.
Den heliga historien ansågs icke mera som det enda
värdiga ämnet för det allvarliga skådespelet. Hela verlden
låg öppen för skalden, hade ban blott öga att se dess
skönhet; och historien, det nationella lifvet, alla kretsar
af den omedelbara verkligheten erbjödo ett outtömligt
förråd af ämnen, karakteren och situationer. Äfven i formellt
hänseende märkes en förändring, ehuru man visserligen i
det mesta bibehöll det gamla episka kompositionssätt, som
utmärkte medeltidsdramat. Men det röjes dock försök att
tillegna sig något af den poetiska formbildningen i det
romerska lustspelet, fastän tillegnandet stannade vid den
yttre formen. Man upptog benämningarna komedi ocli
tragedi, man lärde sig af de latinska styckena att indela i
akter och scener, att någorlunda utveckla en dialog, och att
gifva skådespelet en mindre godtycklig begränsning. Men
gemenligen förekomma ingen handling, ingen inveckling och
upplösning i dessa stycken; det hela är en rad af
tilldragelser. Det poetiska intresset är ringa eller så godt som
intet. Orsaken, hvarföre nian ej djupare inträngde i den
dramatiska formens väsende, var väl den, att dramat
liksom hela den antika litteraturen endast för dess innehåll
studerades, att äfven för dramat det didaktiska ansågs

Prut/., fiesch. <i. deutschen Theaters. s. 51. Devrient,
s. o. s. 78.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free