- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
217

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JAKOB AVRER.

217

som epilogen försvunno. Komiska och alvarliga scener
blandades om hvarandra; på grofheter, de der förut
endast tillhört fastlagsspelen och i skolkomecherna blott
undantagsvis förekommit, sparades icke. Narrar och
komiska figurer blefvo nu skådespelens oundgängliga kryddor;
och då fordom endast en onkel kyrkosång tonat i de gamla
skolkomedierna, så upptogos nu smutsiga folksånger,
godtyckligt inströdda sångstycken och en bullrande musik.
Processioner, djefvulsdansar, praktscener, fyrverkerier,
komiska mellanspel, bataljer, regn ocli oväder, jagter
användes som lockmedel. Vilda blodscener, uppskakande
mord ocli gräsligheter satte de grofva nerverna i rörelse.
Väl voro dessa och dylika retmedel understundom
begagnade i den tyska komedien redan innan yrkeskomedianter
uppträdde; men de blefvo nu fullt utbildade och allmänna 2).
Den tyska skald, hos hvilken detta inflytande först med
full klarhet framträder, är Nürnbergerprokuratorn Jakob
A yr er, död sannolikt 1605. Alla hans stycken äro skrifna
fore 1600 3). Han upptog Hans Sachs’ bruk att behandla
verldsliga ämnen, och liksom denne hämtade ban dessa
ämnen från de mest skilda håll. Dessa båda skalder hafva
äfven likhet i den öfvervägande episka tonen, i
blandningen af episka och dramatiska elementer, i
bekymmerslös-het om tid och kostym; men Ayrers stycken röja större
framsteg i regelmessig gruppering ocli större liflighet i
handlingen, hvaremot han saknar Nürnbergerskomakarens
naivitet och ärbarhet, Från de engelska komedianterna
har han hämtat förkärleken för blodiga och gräsliga
scener, narren, som hos honom heter Jan Posset, grofheterna,
komiska mellanspel och visors inflätande. Om handlingens
enhet har lian dock icke något begrepp, ej heller förstår
han att fullfölja en intrig eller genomföra en komisk
situation, och till karakteristik finnas endast otympliga till-

’) Gervinus, Gesch. d. deuts. Dicht. HL s. 106 o. följ. — 3)

Se en uppsats om Ayrer af Helbig i Prutz’s Literarhi. Taschenbueh.
1847.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 22 18:28:31 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svdramat/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free