- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
269

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANTIKA ELEMENTER 1 JUDAS REDIVIVUS.

’269

att gå i kloster samt der underkasta sig fasta ocli hårda
späkuingar38). Lika katolskt är, att Sostrata råder sin
man att med "allmosogift" försona Herran. Här
framträder obeslöjadt den katolska verkheligheten, hvilken dock
under den hetaste reformationsstriden varit föremål för
så månget angrepp i tyska dramer. — Skulle man äu i en
framtid kunna uppvisa något gammalt medeltidsdrama,
hvaraf "Judas Redivivus" är eu bearbetning, så återstår dock,
att det är en protestantisk prest, som gjort denna
bearbetning i andra decenniet af 17:de århundradet, sålunda
nära ett sekel efter reformationens införande i Sverige.
Denna omständighet talar tillräckligt.

Ar nu, som vi sett, medeltidstraditionen den herrskande
i detta drama, så röjer sig dock på samma gång ett
omisskänneligt inflytande från antiken. Att humanisternas drama
hämtat akt- och scenindelningen från de gamle hafva vi
redan nämnt. Den antika komediens person-namn
upptogos också gerna af skådespelsförfattarne; så förekomma i
"Tisbe" Lydus, Syrus, Sanga, Liscus, Tliraso, i
"Judas" Redivivus hafva vi Dromo, Sostrata o. s. v. Men
äfven den ofvan påpekade öfverensstämmelsen emellan
antiken och medeltiden beträffande menniskans ofria
förhållande till högre magter föranledde, att man ur det antika
dramat kunde hämta åtskilliga enskiltlieter, hvilka passade
in i den veiidsåskådniiig man traditionsvis gjort till sin.
Dit hörde bruket att i hvarje drama anbringa en dröm,
som förebådar något, hvilket framdeles skall inträffa. I
de flesta dramer från denna tid spela drömmar en stor
roll. Äfven förkärleken för monologen och det sätt, hvarpå
den användes, synas hämtade från det romerska lustspelet.
Der har monologen ofta karakteren af en den talandes
sjelf bekännelse inför publiken, stundom ock är den en redo-

3S) Mail bemärke här, att liksom införandet af Karich och
Crlo-rela, hvarigenom hjeltens osjelfständighet accentueras, är en
uppfinning af förf. sjelf, så talar icke heller legenden 0111 att Cyboræa går
i kloster, utan är äfven detta Rondeletii eget påfund.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free