- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
405

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

UPPTAG.

405

blod for friheten, och den tredje, Theander, att man bör kämpa for
tron och Guds heder. Riddaraes tal liksom de följande talen äro på
prosa. Dessa utgjorde en afdelning eller, som det heter hos
Stjernhjelm, ett, "Inträde." I andra inträdet föreställdes Cupido jemte Venus
uti en triumfvagn, som utan all annor anspänsel fördes af Lyckan,
hvilket Petri så beskrifver: "derefter följde en vagn, som gick sjelf
och voro inga hästar före, der uti satt en, som hade eld, hvilken
braun som ett bloss, deruppå stod ett beläte på en fot och hade en
fana i handen." Cupido höll ett tal i afsigt att afvända de unga
hjertan från Martis raseri till älskogs ljufliga vällust. I tredje
inträdet kom riddaren, den manhaftige Eudämon, med sina gesäller
Phi-lemon och Dorisel. Han förklarade, att anledningen till krig må
vara aldrig så god, så blir dock utförandet alltid grufsamt och
laster-ligt, hvarföre ock de, som sägas kriga för altaret, sjelfva befinnas
vara de, som kullkasta templet, de som fäkta för friheten, sluta
friheten i band o. s. v. Äfven Veneris och Cupidos regemente är intet
annat än en söt inbillad Militie, full af bedräglig glisneri. Högre är
det mål, som själen åstundar till sin fröjd och hugnad. Derpå följde
Lycksaligheten, uti en prägtig triumfvagn, styrd af Freden och
omgifven af Endrägten samt andra bisittande nymfer och fyra barn,
som representerade Charitas; härom uttrycker sig P. på följande
sätt: "kom strax derefter en annor ganska stor vagn, der uti satt
en, som var förklädd och underlig att se på." Lycksaligheten
framställde i ett tal den i kartelet uttryckta hutvudtanken. I fjerde
inträdet kommo på berget Parnassos Apollo och Muserna för att hylla
Christina, sjungande och spelande på allahanda slags instrument,
eller enligt Petri: "sist efter detta kom ett stort berg gående och
skriande, der uppå sutto ock många förklädda menniskor i gröna och
andra kläder." Slutligen fördes i tåget en mängd präktigt ntstofferade
handhästar, och efter dem kont en skara hjeltar, hvilka förut sökt
ära i Martis eller Veneris tjenst, men nu slutit sig till riddar
Eudämon.

Detta upptåg, liksom de tre andra vid kröningen, gick
"in aff Höötorghet ocli in på Remiarebauen rättsols
omkring," ock vände sig sedan åt den sidan, "der huset war
bygdt medh sine gångar;" på den öfversta gången
(balkongen?) satt Christina med sin uppvaktning och på den
nedra den gamle Pfalzgrefven Johan Casimir med andra
herrar. Derframför uppläste de i tåget deltagande sina
tal på vers och prosa. Sedan kommo genom södra
porten på rännàrebanan de herrar, hvilka skulle rida till
rings, åtföljda, af musikanter, hvilka med trummor och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free