- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
424

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

424

GEORG STJERNHJELM.

och man skall finna det otroligt, att alexandrinerna i
fäg-nesången och i balletten äro skrifna af samma författare.

Den 28 Juni 1646 dansades i Stockholm en ballet
eller Boutade, kallad "Les Effcts de VAmour" i 10
inträden utom slutdansen. Förf. var en Sieur de Mon th
u-chet. Samma år till firande af landtgrefve Fredries af
Hessen Eschwegens bröllop med prinsessan Eleonora
(drottningens kusin) gafs i September en ballet i 15 inträden,
kallad "VAmour Constant" ocb behandlande Ulyssis och
Penelopes historia. — Den 4 April 1649 dansades i
närvaro af deras Majestäter en ballet, kallad "Les Passions
Victorieuses et Vaincttes" i 15 inträden.

Vi komma nu till de i poetiskt hänseende
märkligaste af våra Svenska balletter eller de, hvilka tillskrifvas
Georg Stjernhjelm: "Den fångne Cupido," "Fredz-afl" och
"Barnassus Triumphans."

Georg Stjernhjelms lefnad är tecknad i allmänt
tillgängliga verk af Hammarsköld, Atterbom, Geijer och
flera; vi inskränka oss derföre att omnämna, att ban var
född 1598, dog 1672 samt att hans verksamhet som
bal-lettskald inföll under åren 1649—51, då ban vistades i
Stockholm som Antiquarius Ber/ni och Custos Arclüvi
samt ännu stod i hög gunst hos Christina.

Lika lågt som man nedsatt Messenii dramer, lika högt
har man upphöjt och prisat Stjernhjelms balletter; ja,
Hammarsköld håller icke för omöjligt, att ban under
gynsammare omständigheter skulle kunnat blifva en medtäflare
till Shakspeare i den dramatiska konsten67). Med all
aktning för Stjernhjelms stora snille, kan man dock
omöjligen instämma i detta omdöme. Stjernhjelm har i sina
balletter mera visat sig som lyrisk, än som dramatisk
skald. Vi kunna nu med mera tillförsigt nedskrifva dessa
ord, hvilka vi redan förut från den akademiska
föreläs-ningskatedren uttalat, emedan vi sedan dess gjort bekant-

67) Hammarsköld, Sv. Witterheten s. 96.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free