- Project Runeberg -  Svenska Dramat intill slutet af sjuttonde århundradet /
432

(1864) [MARC] [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

432

THEN FÅNGNE CUPIDO. 432

kor" och ej söker med något lismeri förlora henne från ärans bana:
fordristar han sig det, blifver dock Diana den hon är, men han skall
aldrig mer njuta hennes gunst och nåde. — Stora balletten med
sånger till drottningen modrens ära slutar det hela.

Ingenstädes framstår på ett mera glänsande sätt
Stjernhjelms öfverlägsna förmåga i versbehandlingen, än
uti denna balett med dess rika omväxling af antika
rytmer. Och att hans förtjenst 0111 poesien icke inskränkte
sig till det blott formellt-techniska, derom kunna de
meddelade utdragen vittna, Jemförer man dem med våra
äldre svenska författares alster, skall man lätt inse,
hvilket rikare poetiskt snille Stjernhjelm ägde. Men man
vakte sig, att som Hammarsköld jemföra vår skald med
Shakspeare; derpå kan ban eudast förlora. Hammarsköld,
som först begagnat jemförelsen med Shakspeare för att krossa
Messenius, använder den sedan för att upphöja Stjernhjelm
och anför skildringen af Cupidos vansinne, då han mistat sin
sköld, såsom ett bevis derpå, att Stjernhjelm under
gynsammare omständigheter skulle blifvit en "mägtig
medtäflare" till den store Britten. Vi våga tro att enhvar, som
fördomsfritt genomläser denna monolog (1 l:te intr.), skall, med
erkännande af dess förträfflighet i ocli för sitt ändamål,
dock medgifva, att den icke tål att nämnas vid sidan om
Shakspeares med den djupaste psykologiska och poetiska
sanning utförda målningar af vansinnet, Det hvilar
dessutom öfver denna monolog liksom öfver hela dikten en
allegorisk kyla, som hindrar oss att rätt lefvande taga del i
hvad som föregår. Mycket af hvad Hammarsköld i öfrigt
finner prisvärdt i "Den fångne Cupido," "detta ännu icke
nog aktade mästerstycke," kan icke räknas Stjernhjelm till
förtjenst: så "den dramatiska besinning, med hvilken den
lilla handlingen på ett högst underhållande sätt är
motiverad, invecklad och upplöst, och den frihet i symbolik,
som härunder till hans drottnings pris af den hänförda
skalden uppenbaras"76). Allt detta är saker, för hvilka man

Hammarsköld, Sv. Witt. s. 91.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:13:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svdramat/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free