- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1876 /
179

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Dödsrunor af Axel Krook (med porträtt) - 7. Nils Vilhelm Almlöf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nils Almlöf och modem Maria Lovisa Herbelin, af
fransk härkomst. Tidigt satt i skola, genomgick han
hastigt hufVudstadens storskola och inträdde som
studerande vid det institut, som sedan fick namn af “det
caro-linska“, aflade vid blott fylda 16 år inför
sundhetskollegium “medico-chirurgie-studiosi-examen“ och
tjenst-gjorde sedan som militärläkare en tid. Men det var ej
menniskans anatomi, han skulle göra till sin lifsuppgift:
det var menniskokarakterer. Efter en flyktig titt in på
den civila tjenstemannabanan, beslöt han, i trots af de
sinas motstånd, drifven af en mäktig inre böjelse, att
ingå vid teatern. Almlöf tjenstgjorde då äfven som kantor
vid någon af hufvudstadens kyrkor. Den bekante Du
Puy fäste uppmärksamhet vid den vackre unge mannens
herliga stämma och föreslog honom att ingå vid teatern
för att utbildas till sångare, hvilket Almlöf ock antog.
Och så anstaldes han den 2 november 1818 som elev
vid k. teatern.

Almlöf hade just nyss börjat sina lektioner hos
hofsån-garen Craelius, då. Lars’ Hjortsberg, då för tiden styresman
för dramatiska scenen, ‘fick tag i honom och fann, att han
med sin högresta, välformade gestalt, sina uttrycksfulla
manliga drag samt kraftiga och välljudande organ var liksom
skapad för tragedien och skådespelet. Han fick också
redan följande året försöka sig i Kotzebues “Korsfararne“,
der han gjorde lycka, hvarför han ännu samma år fick
“Yålnadens“ rol i Hamlet, der hans djupa, något
monotona stämma gjorde en ypperlig effekt. I detta sorgespel
har han under vex^nde tidens skiften äfven framstält
Horatio, Hamlet, Claudius, Polonius. Ku oftare använd,
fick han 1820 Pompé’s roll i Leopolds tragedi “Odin“,
som efter fjortonårig hvila åter upptogs och der Almlöfs
spel lofordades såsom innebärande de vackraste löften för
vår tragiska scen, om, såsom allmänna Journalen uttryckte
sig, “om vi ånyo skulle få en sådan“.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1876/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free