- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1876 /
183

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Dödsrunor af Axel Krook (med porträtt) - 7. Nils Vilhelm Almlöf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kanske i sina begrepp öfverspände Max; Almlöf, såsom
Wallenstein, kall, sluten, ogenomtränglig, lik’ en krigares
pansar, men med ett varmt hjerta klappande under den
hårda ytan; Hjortsberg, den bottenärlige Gordon, i strid
mellan sin obevekliga pligt och sina känslor af beundran
och tillgifvenhet för sin gamle härförare. — Jag trotsar
hvilken utländsk teater som helst att bättre återge det
Schillerska mästerstycket. “

Med skäl kunde väl så yttras.

Sin kanske största triumf firade dock Almlöf i det
Miillnerska sorgespelet “Skulden“, der han utförde Hugos
roll så, att “han öfverträffade sig sjelf’u, och tillägger
någon: “här är hans triumf“. Nu följde många år af
ständigt bifall och vidsträckt arbete, i det Almlöf utom
sina många roller äfven hade uppdrag att vara lärare i
deklamation för teaterns elever (1834—40).

Men k. teatern var ej rik på konstnärer, anmärktes
det redan då, och publiken ville då som nu gerna se sina
gunstlingar. Bland dessa var m:ll Högqvist snart den,
som dominerade allmänheten och dermed äfven
teaterstyrelsen, så att repertoiren måste till stor del ställas
efter hennes skaplynne, hvilket onekligen mest låg inom
komediens område, åtminstone under första hälften af
hennes konstnärsbana. Almlöf måste derför ofta splittra
sina krafter på återgifvandet af roller, som icke voro
inom hans rätta sfer och der han ej rörde sig med den
lätthet och ledighot, som t. ex. lustspelet kräfver. “Han
har något för mycket kungligt, för äkta tragiskt, för att
in tvingas i livardagslifvets småaktiga äfventyr,“ skrefs
det med fullt fog; och en spirituell dame yttrade pikant:
“Om jag undantager Karsten som Kristian Tyrann, har
jag sällan sett någon så hygglig tyrann som Almlöf.“

Hvad som utgjorde ett framstående drag hos Almlöf
såsom skådespelare, var hans reflektionsförmåga. TJnder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:17:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1876/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free