- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1881 /
140

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Alfred Wahlberg. Lefnadsteckning af Claës Lundin. Med porträtt af Wahlberg samt afbildning af hans tafla »Landskap med månsken»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

uppfattning af naturen och det sätt att i konsten uttrycka
henne, som han lärt lorst i Stockholm och sedan
huvudsakligen i Diisseldorf. Under vistandet på sist nämnda
ställe hade han företagit en studieresa till Holland och
Belgien och i synnerhet på en stor utställning i Bruxelles
fått skåda konstverk, som slogo honom med all den
sanningens styrka, som ligger i vår tids sträfvan att i
konsten uttrycka verkligheten och icke längre nöja sig med
att, såsom det hette om vår Fahlcrantz, “se naturen så
som den af en himmelsk ande måste skådas“. Men huru
uttrycka denna sanning, då man lärt in sig i de gamla
formerna? Det var derpå Wahlberg gick och grubblade.
Han frigjorde sig allt mera från det gamla “konventionela“
som så länge herskat i vår konst, men med en sann konstnärs
uppriktiga sjelfgranskning fann han, att han ännu vore
långt från att träffa det rätta. Hvad han sett af fransk
samtida målarkonst hade lärt honom, att Paris vore rätta stället
för den, som ville med allvar arbeta i den nya,
sannings-sträfvande riktningen, och all hans håg stod derför till
Frankrikes — och den nyare målarkonstens hufvudstad.

Men det var först på hösten 1866, som han kunde
tillfredsställa sin längtan. Då lemnade han Stockholm
ännu en gång, och det på fullt allvar. Han kom till
Paris, gick icke såsom lärjunge under någon annan
konstnär, men fann sig sjelf under betraktande af de
allvars-verk, som landskapsmålningen der har att uppvisa, såg
sig omgifven af ett innehållsrikt konstnärslif, eggades och
uppmuntrades af umgänget med beslägtade
konstnärs-naturer, tog i tu med arbetet med den kraft och den
ihärdighet, som kanske icke annorstädes är att framvisa,
och vardt snart en af de utmärktare landskapsmålarne
på det ställe, der så många utmärktheter täfla om att
komma i främsta ledet.

Paris var hvad som dittills fattats Wahlberg. Der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:18:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1881/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free