- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1881 /
211

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Edvard Bergh. En minnesteckning af Claës Lundin. Med porträtt af Edv. Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men ansåg sig ieke kunna undervisa i annat än teckning.
Edvard Bergh var dock ihärdig i det försöket, som i alla
andra, och slutligen åtog Way sig att söka lära honom
åtminstone de första handgreppen vid palletten och staffliet.
Det var den första undervisning Edvard Bergh fick i
målarkonsten.

Han försummade dock icke läsningen, och 1849
af-lade han examen till rättegångsverken. Bergsexamen
tog han deremot icke, enär han funnit, att hans
lifsupp-gift låg åt helt annat håll, och det var åt det hållet han
nu riktade hela sin uppmärksamhet och på hvars
uppnående han ansträngde hela sin viljestyrka. Han började
visserligen tjenstgöra i Svea hofrätt, men sysselsatte sig
mest med målning.

Konstutställningen i Stockholm 1850 hade ett stort
inflytande på Edvard Bergh, hufvudsakligen genom de
taflor af norska konstnärer som då utstäldes och framför
andra genom Grudes landskap. “Dessa arbeten, målade i
Dusseldorf i en helt och hållet nordisk karakter, voro,“
så skref Edvard Bergh sjelf, “fullkomligt olika de nästan
uteslutande från Italiens natur och folklif hemtade ämnen,
med hvilka våra konstnärer, hittills prydt utställningarne
hos oss.“ Dessa nordiska bilder lifvade också hos
Edvard Bergh, hvilken dock redan sjelf börjat måla något
i den riktningen, känslan för det sköna, vårt eget land
i rikt mått erbjuder.

Bekantskapen med Gudes konstverk väckte hågen
att göra bekantskap med mästaren sjelf, och Edvard
Bergh gaf sig ingen ro förr än han fått se, huru Gude
gick till väga för att måla sina taflor. Ar 1851 fick
han tillfälle att resa till Dusseldorf, der då redan
åtskilliga skandinaviska konstnärer slagit sig ned, men
bland dem blott en svensk, genremålaren D’Uncker.
Edvard Bergh stannade och studerade någon tid i Dlissel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:18:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1881/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free