- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1902 /
21

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den nationella konsten. Tankeutbyte i bref mellan Richard Bergh och Ellen Key

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

jag, som du antog, brukat ordet patriotisk i
chauvinistisk mening men icke blott detta, utan äfven i
programmässig. Att, som Taine betonat, den nationella
själfkänslans höjande efter en stor, helst segerrik,
folklig kraftyttring medför safvens stigande i alla grenar
af den nationella kulturens träd och att således, utan
all afsiktlighet, en rik nationell konstperiod inträder,
detta hör till de obestridliga sakförhållandena. Men
medan detta kanske inträffar blott en gång i ett folks
lif — såsom i Hellas, i Holland — så framträda tid
efter annan upparbetade, afsiktliga nationella rörelser
och det är en sådan patentpatriotism och protektionism
jag fruktar äfven inom konsten. Hos oss har det
afsiktligt nationella, i ord som bild, gifvit upphof
åt outsägligt ledsamma svenskt historiska och svenskt
folkliga verk. Och hvarför äro de ledsamma :eller,
med andra ord, hvarför sätta de icke vår själ i
rörelse? Emedan deras ämnen icke gripit de
skapande själfva utan af dem blifvit gripna för att
tillmötesgå beställningar, vare sig omedelbara genom
en kommité eller medelbart genom den upparbetade
allmänmeningens riktning mot det patriotiska. Eller
också hafva ämnena i sig själfva varit i hög grad
ointressanta och ofruktbara för konstnärlig gestaltning,
men såsom »nationella» dock envist blifvit fasthållna
af den patriotiske konstnären. Eller slutligen hafva
ämnena i sig själfva varit lyckligt funna, men
konstnären har i sin fosterländska ifver försummat att
tillgodogöra sig impulserna från de i formgifning mognare
eller i skönhetskänsla vaknare konstskolorna i
utlandet.

När du talar om konstens organiska utveckling
ur roten af vår svenska egenart har jag svårt att inse
hvad som nu egentligen menas med vår rot och vår

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:23:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1902/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free