- Project Runeberg -  Svea folkkalender / 1902 /
237

(1844)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dödsrunor, med 8 porträtt - Albert Rubenson, af Frans Hedberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

planer voro mycket blygsammare än så, och vi kritiserade
af hjärtans lust för att råda bot på den tidens sceniska och
musikaliska missförhållanden, hvilka, sedda i den belysning
som afståndet och jämförelserna gifva, säkerligen icke voro
så svåra som vi då tyckte, om också musikdilettanterna
grasserade värre och skådespelarne rusade mera än nu.

Albert Rubenson gick emellertid väl förberedd till sitt
granskarvärf, sedan han, som först var elev i violspelning
af Elvers, under fyra år studerat musik vid konservatoriet
i Leipzig, i flera år tjänstgjort som violonist därstädes,
samt i Köpenhamn och vid hofkapellet i Stockholm. Han
hade dessutom som kompositör framträdt med en symfoni,
en stråkkvartett, flera sviter och ouvertyrer, samt slutligen
med musiken till Hostrups ’»En natt mellan fjällen», Björnsons
»Halte Hulda» och »Korsfarars ängen» ur Sigurd Slem be.

Tidning för teater och musik dog visserligen snart nog,
men minnet af Rubensons skarpa kritiker öfverlefde länge
det blad i hvilket de publicerats, och, trött på alla de utbrott
af förargelse som de framkallat, samt dessutom ekonomiskt
oberoende som han var, företog han nu under ett flertal
år en följd af utländska resor, under hvilka han flitigt
studerade alla yttringarna af det rika musik- och konstlif som
blomstrade i de kontinentala centra dem han besökte.
Själf förut varande elev i komposition af Gade, trifdes han
dock bäst i Köpenhamn, i hvars musiklif han ifrigt deltog,
och dit han alltid återvände efter korta uppehåll här
hemma, där han dock fortfarande fann luften för tung och
kotterierna för täta och allt för hårdnackade i sin beundran
för det gamla och häfdvunna.

Men snart började ju också här friskare vindar spela
in på de flesta områden och icke minst på
musikundervisningens. Genom impuls från Musikaliska akademiens prasses,
vår nuvarande konung, ombildades således akademiens
läroverk till ett musikkonservatorium, till hvars inspektor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:23:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svea/1902/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free